Nyheter Husbil.se

Fallgropar vid köp av begagnad husbil – Så undviker du dem

Husbil.se 2017-06-22

Många väljer att köpa en begagnad husbil och om du hittar ett bra exemplar kan semestern bli både prisvärd och trevlig. Men det gäller att se upp.

När man köper begagnad husbil privat gäller det att ha huvudet på skaft. Fall inte för första bästa och gå inte på billiga tricks. Det finns gott om oseriösa skojare och husbilar med allvarliga problem. Idén med att köpa en begagnad husbil kan vara lockande. Du slipper investera hela summan som en ny husbil kostar vilket kan tyckas mer prisvärt, men å andra sidan blir valmöjligheten snävare och det finns saker du måste se upp med.

Koppling & Handbroms

Kontrollera så att koppling och handbroms fungerar som de ska. Ett bra knep ska vara att man ställer sig på en parkeringsplats och lägger i treans växel. Dra handbromsen. Släpp sedan upp kopplingen och möt med lite gas. Om koppling och handbroms fungerar som de ska stannar motorn. Rullar bilen istället iväg är det en indikation på problem med handbromsen. Om motorn fortsätter att gå samt att varvtalen ökar när du trycker på gasen, är det förmodligen läge att byta koppling.

Styrning, bromsar och växellåda

Hur känns bilen att köra? Går det lätt och smidigt att skifta mellan växlarna, eller kärvar och skorrar växellådan? Glöm inte att även prova backväxeln. Tar bromsarna bra och bromsar bilen jämnt? En husbil är tung och belastningen är högre än på en vanlig personbil. Är bromsbeläggen väldigt slitna bör de bytas omgående för att undvika skador på bromsskivorna.

Korrekta viktuppgifter?

Det är vanligt att husbilsekipage kör runt med övervikt och i vissa fall vet föraren inte ens om det. Den vikt som anges för bilen kanske inte stämmer i praktiken. All extra utrustning som tillkommit ska räknas in och en faktor som man ofta glömmer är fukten. När bilen är ny från fabrik är den nämligen helt torr. Försök att få husbilen vägd innan köp så vet du exakt var gränsen ligger. Det är ju trots allt du som får stå för eventuella böter om du blir stoppad.

Rostangrepp

Även om många husbilar är byggda på stabila och tåliga chassin från lätta lastbilar, utsätts vissa delar för extra påverkan. Största faran är de saltade vintervägarna, som utgör en stor korrosionsrisk. Hur har bilen använts och har den behandlats med rostskydd under tiden tidigare ägare har haft den? Hur ser husbilen ut under? Titta efter och hissa gärna upp bilen om det är möjligt - på så vis ser du bättre.

Osäkra elinstallationer

Är elinstallationerna korrekt utförda eller är det hemmasnickrade ledningar? I en husbil ska elen omvandlas från 230 till 12 volt. Ibland har systemet modifierats av glada hemmasnickare och det är inte alltid resultatet är godkänt och säkert. Se till att samtliga kablar är hela och väl isolerade och testa så att allt fungerar inne i husbilen.

Är serviceboken ifylld?

När det gäller begagnade husbilar är en ifylld servicebok ett gott tecken. Denna visar att ägaren har varit ansvarsfull och mån om att förvalta bilen. Särskilt viktigt är det att kontrollera så att det årliga täthetstestet har blivit utfört korrekt. Utan detta gäller inte husbilens täthetsgaranti.

Täta tankar

Vatten, avlopps- och bensintank - dessa ska förstås vara täta och i gott skick. Detta för att förhindra läckage som kan ge otrevlig doft, utgöra brandfara eller orsaka fuktskador.

Är gasolanläggningen säker?

Gasol är oumbärligt i husbilsköket men om systemet har brister förvandlas ekipaget till en tickande bomb. Slangar bör alltid vara i gott skick och det rekommenderas att du testar så att gasolsystemet är tätt. Det är även viktigt att slangarna är avsedda för just gasol - en del hemmabyggare imponerar med sin uppfinningsrikedom och det finns riktigt skrämmande exempel.

Inredningens skick

Precis som med vanliga bilar finns det husbilsägare som pedantskött inredningen. Om den visar ett onaturligt slitage med tanke på husbilens ålder bör du ta detta i beaktande när du granskar bilen i övrigt. Var också uppmärksam på tecken på angrepp från skadedjur och insekter. Att byta ut delar av inredningen är visserligen ingen omöjlighet, men välvårdade reservdelar kan kosta en slant.

Däck

Bra däck är en färskvara och här är det sällan slitage som är den stora boven. Husbilar rullar ofta bara korta sträckor varje år och istället är det ålder och sol som tar kål på däcken. Se till att däcken slits jämnt och byt när de börjar bli torra. Har de passerat en viss gräns är de nämligen trafikfarliga - oavsett hur bra mönsterdjup de må ha.

Helhetsintrycket viktigt

Samla alla dina intryck och skapa dig en helhetsbild av husbilen. Bilen är ju inte ny och det finns säkert vissa saker som behöver åtgärdas. Frågan är hur stora ingreppen och kostnaderna blir kontra vad säljaren vill ha betalt för husbilen. Jämför gärna med liknande bilar av samma årsmodell för att få en uppfattning om vad som är skäligt.

Förutom det fysiska skicket på bilen finns det en del varningstecken man bör beakta när det gäller själva köpeprocessen.

Tänk på att:
  • Betala aldrig i förskott
  • Skriv kontrakt där överlåtelsedatum framgår
  • Vänd dig gärna till en etablerad försäljare - ofta finns fina begagnade husbilar i lager

LÄS MER: Bästa råden för dig som ska skaffa husbil

Fler nyheter