Nyheter Husbil.se

Test – Pilote Foxy Van V630J

Stefan Janeld 2017-06-12

Vid en första anblick ser den ut som vilken plåtis som helst med långbäddar i sovrummet. Det går idag tretton på dussinet. Men vid en närmare titt blir det tydligt att Pilote har prioriterat lite annorlunda än de flesta plåtistillverkare. På gott och ont!

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Stockholm återhämtar sig efter den värsta snösmockan på över hundra år. Dagarna innan testet har vägarna varit ofarbara. Men jag vaknar till en strålande vinterdag med klarblå himmel och hög luft.

Testbilen är en fullutrustad plåtis från franska Pilote, ett fabrikat som på relativt kort tid gått från en anonym tillvaro på svenska marknaden till ett av de hetaste.

När jag skriver fullutrustad så är det ingen överdrift, 140 000 kronor i extrautrustning är en hel del. Det som sticker ut och verkligen ökar bilens komfort är 150 hk motorn kopplad till automatlåda, en väljudande ljudanläggning med såväl GPS som backkamera, dieselvärmare från Truma, isolerad och av värmesystemet uppvärmd spillvattentank och slutligen ett heavychassi.

Ändå är bilen inte hutlöst dyr. 629 000 kronor placerar den i nivå med välutrustade Pössl, Adria och Knaus.

Tyst färd

Det första jag lägger märke till är att bilen går tyst. Plåtisar har en tendens att släppa in vindbrus från den stora takluckan. Icke så i denna! Det är en stor komfortfördel.

Väglaget är inte det bästa. Isig väg blandas med packad snö. Men jag har inga problem med framfarten. Jag kör naturligtvis mycket försiktigt så någon risk för sladd föreligger inte, ESP systemet kan somna om. Men man kunde tänka sig att bristen på fäste skulle försvåra start i backe och i uppkörd snö. Men antispinnsystemet gör sitt jobb med bravur.

Motor och låda passar bilen perfekt. Vill du spara lite slantar kan du välja 130 hk motorn, den kommer göra ett fullgott arbete. Men automatlådan har jag svårare att avstå.

Snål på gasol

Med en dieselvärmare från Truma blir det långt mellan depåstoppen. Har man bara fräscha batterier och full dieseltank kan man koppla av i två veckor innan man behöver bunkra diesel igen. Tänk dig ett helt sportlov vid elstolpe utan att ägna en tanke på byte av gasolflaska. Det sitter dubbla baterier i testbilen så det finns nog med el för åtminstone ett par-tre dagars fricamping utan laddning.

Dieselvärmare passar denna biltyp bättre än gasol, hävdar undertecknad. Nackdelen är att den låter mer och det kan lukta en del utanför bilen.

Pilote själva hävdar att det är marknadens mest välisolerade skåpbil. Det kan jag inte bedöma i detta test. Men det finns ingen anledning att tro att den ska vara sämre än andra. Och plåtisar är med sin ringa volym lätta att hålla varma vintertid.

Planerar du att använda bilen året runt rekommenderar jag ett invändigt isolertäcke för bakdörrarna och ett utvändigt för framruta och front.

Spillvattentanken under bilen är isolerad och uppvärmd, med tömningskranen frostfritt placerad innanför isoleringen.

Väger ovanligt lite

Pilote är inte lika ombonad i sovrummet som många andra inredda skåpbilar där man har överskåp vid bakdörrarna och hopbäddade långbäddar. I gengäld är bilen lättare.

Den lastar nästan 640 kg i basutförande. Det är ca 100 kg mer än konkurrenterna. Nu är testbilen utrustad till tänderna så räkna med att lastvikten krympt med hundratalet kilo. Fortfarande har man över 500 kg att spela med. Inte illa för en maxutrustad tvåpersonersbil.

Med färre överskåp kan man frukta att det är ont om stuvutrymme ombord. Men så är det inte. Man kompenserar med mer stuv under sängarna bak och en smart garderob under kylen. De breda sängsocklarna inkräktar dock på bilens förmåga att agera laståsna. Det är inte mycket golvyta mellan sängarna.

Två personer med vana att packa har inga problem att stuva undan vad de behöver.

Jag tycker

Pilote har gått en lite egen väg med sina plåtisar.

När andra tillverkare lägger mesta krutet i sovrummet har Pilote valt att prioritera en rymlig dinette. Man har även valt en mer avskalad interiör i sovrummet. Där ligger en del av förklaringen till den ovanligt goda lastvikten.

Inga jätteskillnader men nog för att ha en egen nisch på marknaden.

Priset är modest, funktionaliteten god och kvalitetskänslan överlag förtroendeingivande.

Hade bilen haft ramfönster och textilklädda innerväggar hade den varit en prisbomb. Nu får den nöja sig med att vara prisvärd.

Uppskattar du god lastvikt och rymlig sittgrupp är detta en plåtis att titta närmare på.

 
Vi gillar Vi önskar
Drivlinan

Den tysta färden

Lastvikten - fördel med 100 kg mot de närmaste konkurrenterna

Sittgruppen - rymligare än vanligt för biltypen, stort bord

Värmesystemet - diesel passar biltypen 

Att luckan till gasolutrymmet gick att öppna helt

Att soffan gick att göra bredare vid behov

Hyllor i överskåpen

Läslampor vid sittgruppen

Tidigare testade Pilote

Nybilstester

Arctic Van F60, nr 1-2012

Aventura A656 UA, nr 2-2010

Aventura G 740 LGJA, nr 8-2012

Diamond Edition G742 GLJE, nr 1-2012

Explorateur G781 LGJE, nr 1-2014

Explorateur P731 LJE, nr 8-2013

G650 GJ Essentiel, nr 7-2015

G781 LGJE, nr 1-2014

Référence P730 LCR, nr 6-2010

Omvärderingar av begagnade Pilote

P600 Aventura från 2006, nr 1-2011

Fakta:

Modell Pilote Foxy Van V630J

Ursprungsland Frankrike

Chassi Fiat Ducato

Motor 2,3MJ 150hk

Vridmoment 380 Nm

Växellåda Automat (robotiserad manuell)

Totalvikt 3 500 kg

Max last 640 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 636 x 205 centimeter

Bränsletank 90 liter

Vattentank 110 liter
Gråvattentank 80 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, AC motor, GPS, backkamera, CD stereo, skinnratt, Truma dieselvärmare med varmvattenberedare, 80 liter kyl med frys, gasolspis, myggnätsdörr, markis, cykelhållare,

Antal bältade platser 4

Grundpris: 483 950 kr

Pris som testad: 629 000 kr

Hemsida: www.pilote.fr

Vi lånade bilen av Skoklosters Husbilar i Bålsta, www.skoklosters.se

Rivaler

Alla som inreder plåtisar har minst en långbäddarsmodell på programmet. Vi har valt två storsäljare som rivaler.

Pössl Roadcruiser

Detta är modellen som bildat skola i hur man inreder en skåpbil med långbäddar. Mer ombonad interiör, hopbäddade långbäddar, mer stuvutrymme under sängarna. Mindre bord i sittgruppen. Överskåpen vid bakdörrarna är oftast praktiska, men ska man frakta höga paket kan de vara i vägen.

Priset är jämförbart.

Adria Twin 640 SLX

Samma grundrecept. Väldigt lik Pössl Roadcruiser, men lite enklare utförande. Inga överskåp bak ger högt lastutrymme. Det är rejält med utrymme under de hopbäddade långbäddarna. Går att få med vattenburen värme från Alde!

Priset i nivå med testbilen


BILDER - Pilote Foxy Van V630J

Källa: Bild: Stefan Janeld
Plåtisar är av naturen väldigt lika. Det finns inte så många goda recept på hur de ska inredas. Vilken man väljer sitter i detaljerna. De detaljer som särskiljer. I testbilens fall är det lastvikten och sittgruppen som sticker ut, på ett positivt vis.

Källa: Bild: Stefan Janeld
Sittgruppen är större än vanligt i inredda skåpbilar. En bekväm umgängesplats och baksäte. Sittdjupet är 49 cm och ger nog lårstöd även för längre etapper. Bordet är också större än vanligt. Inte mycket. Men nog för att göra skillnad. Kunde soffan breddas så två fullvuxna kan sitta bredvid varandra under färd vore det pricken över i. Det går att bädda dientten till en extrasäng, men det är tillval.Källa: Bild: Stefan Janeld
Modern, rentav lite lyxig atmosfär ombord. Källa: Bild: Stefan Janeld
Köket är kompakt, men välplanerat. Lådor är påkostat och betydligt mer funktionellt än skåp. En uppfällbar bänkskiva ger extra arbets- och avställningsyta. Kylen är på 80 liter och högt placerad. Det finns till och med en krok till kökshandduken, en skitsak förvisso, men den vittnar om en omsorg för vardagspraktiska detaljer.Källa: Bild: Stefan Janeld Källa: Bild: Stefan Janeld
Badrummet har inget fast handfat, det ger mer plats. Bakom en av speglarna döljer sig ett utfällbart handfat om man behöver det. Duschar gör man i passagen till sovrummet. Skjutdörrar dras fram och bildar duschkabin, ett draperi skyddar träinredningen mot vattenstänk. En lösning som ger ett stort badrum i liten bil. Källa: Bild: Stefan Janeld Källa: Bild: Stefan Janeld Källa: Bild: Stefan Janeld
Att få undan sängarna går i ett naffs. De hålls uppe med snabbfästen av typ bilbälte. Som framgår av bilderna är det djupa socklar under sängarna. I dem ryms elcentral, värmare, gasolutrymme, byrålådor och diverse stuvutrymmen.Källa: Bild: Stefan Janeld Källa: Bild: Stefan Janeld Källa: Bild: Stefan Janeld
Ett dubbelgolv gör att man kan få in exempelvis ett campingbord.Källa: Bild: Stefan Janeld Källa: Bild: Planskiss

Fler nyheter