Tester Husbil.se

Test – Laika Kosmo 2009

Husbil.se 2020-04-23

Med bakhjulsdrift, silkeslen drivlina, välplanerat värmesystem, prislapp en grad söder om miljonen, lägre skatt än de flesta husbilar och en stjärna i grillen ser det på pappret ut som att Laika hittat väldigt rätt med Kosmo 2009.

Vår test motsäger inte detta!

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Kosmo är Laikas serie av mellanklassbilar. Men med en stjärna i grillen lyfter man imagen en nivå. Utan att priset skenar.
När de flesta tillverkare satsar stort på den framhjulsdrivna versionen av Mercedes Sprinter väljer Laika att bygga en halvintegrerad modell på den bakhjulsdrivna versionen. Och det har sina fördelar. Inte minst under den kalla och hala årstid som nu står för dörren.

Bekväm på vägen
Testdagen är råkall. Det yr lite snö i luften och vägarna är på sina ställen riktigt hala. Jag kör på smala, vindlande, vägar utanför Västerås. I kurvorna känner jag att bilen är mjukare satt än husbilar byggda på Fiat. Men det känns inte svajigt eller osäkert, tvärtom får jag snabbt förtroende för bilens väguppträdande. På Mercedes Sprinter med tvillinghjul hamnar fjädrar och dämpare väldigt långt in under bilen, nära bakaxelklumpen, det gör att de får mer vikt att övervinna och bilen blir svajigare. Men testbilen har inte tvillinghjul och min känsla är att det är detta som gör att den känns mer stabil. Motorn på 163 hk är kopplad till en sjustegad automat. Passar bilen utmärkt. Lådan växlar mjukt och färden är avslappnad. Motorljudet blir påträngande när man gasar. Men i 90 km/h snurrar motorn på i lugna 1 900 varv per minut.
Där solen ligger på har isen smällt och vägbanan är våt. Det hörs! Bodelsdörrens trappa är placerad rakt i sprutet från höger framhjul. Även grusig vägbana ger en ljudlig färd. Här råder jag framtida ägare att isolera steget för att slippa oljudet.
Jag sitter väldigt bekvämt i förarstolen. Kan justera sittdynans vinkel så den passar mig och trots att stolen är snurrbar är den inte högre än att jag har ratten på bekväm höjd. I en annan husbil på Mercedes jag körde för en månad sedan reagerade jag på att ratten hamnade i knät, icke så i detta fall. Man sitter nära dörren och det är mer naturligt att vila armbågen mot dörren än stolens armstöd. Men trots den smala hytten är det inga problem att snurra runt stolarna.

Stor tydlig skärm
Förarmiljön är väldigt ren. Få knappar. En stor skärm dominerar. En minimal rattväxelspak som är ur vägen helt. Testbilen har elektronisk handbroms så vi slipper kryckan till höger om framstolen. Känns väldigt modernt.
Jag måste erkänna att jag inte är van att prata med husbilen för att få den att göra det jag vill. Mercedes har sin egen version av Google Assistent och man ska säga ”Hej Mercedes, höj volymen”, ”Hej Mercedes, starta navigatorn”, ”Hej Mercedes, ring mamma”.
Jag tycker det känns konstigt och flera gånger fick jag upprepa mitt kommando. När jag står still fungerar det ganska bra. Men när mina ord blandas med vägljud tycks systemet få problem. Jag måste helt enkelt prata högre för att det ska fungera.
Nu kan man ju sköta allt via den stora skärmen. Men det kräver att man fokuserar på vad man ska göra och tappar fokus på körningen.
Allt detta är förvisso en vanesak, men jag är nog mer lockad av knappar man hittar snabbt och intuitivt.
På plussidan är skärmen stor och väldigt tydlig. Navigatorn är detaljerad och enkel att följa.
Testbilens backkamera var inte monterad så jag kan inte bedöma hur bra den är, den ingår men monteras av handlaren.

Får lasta ett ton
Som standard är totalvikten 3 500 kg. Men testbilen har förhöjd totalvikt, 4 100 kg, och får då en lastvikt på över ett ton. Med tanke på att garaget endast får lastas med 150 kg är det svårt att se hur man ska kunna utnyttja den höga lastvikten. Nu är ju det knappast ett problem utan snarare är det välkommet med säkerhetsmarginal.
Inne i bilen finns två garderober under sängarnas fotändor och en smal hög garderob bredvid kylskåpet. Öppna hyllor utmed sovrummets sidoväggar och rymliga överskåp på bakväggen rymmer en hel del. Överskåpen under taksängen är större än vanligt.
Känslan är att ett par som beställer bilen utan taksäng klarar sig bra med en totalvikt på 3 500 kg.

Vinterväg inga problem
Bakhjulsdriften gör bilen till en riktig bergsget. Ju brantare backe desto mer grepp får bakhjulen. På vinterväg är det en klar fördel att ha tyngden över drivhjulen. Det gör denna bil till en bra vinterbil.
Som vinterbostad är den heller inget dumt val. Den luftburna värmaren från Truma är centralt placerad under soffan. Det ger korta slanglängder och man får ut värmarens effekt på ett bra sätt.
Laika har dragigt fram värmeslangar som blåser varmluft utmed långbäddarnas sidor och dessutom är det en luftspalt runt sängarna från det uppvärmda garaget. Dessa två lösningar kommer samverka för att mota kallras från fönstren så sömnen inte störs.
Jag vet att många anser att vattenburen värme är det enda rätta vintertid. Men en korrekt monterad luftburen värme är en mycket bra lösning. Fördelen är att den reagerar snabbare om man vill öka eller minska värmen ombord, den väger dessutom betydligt mindre. Nackdelen är att den hörs och luften ombord kan kännas torr.
Spillvattentanken är uppvärmd av värmesystemet och töms med pump via en knapp i garaget. En frostsäker lösning!
Det är luftspalter bakom möblerna som låter varm luft jaga väck eventuell kondens. Men överskåpen är inte ventilerade. Det gör att du får ha lite koll så det inte bildas kondens eller att kläder trycks mot väggen och blir en del av bilens isolering, då riskerar de att frysa fast eller bli fuktiga. Riktigt kalla dagar kan man behöva öppna skåpsluckorna.
Komplettera bilens utrustning med ett heltäckande utvändigt täcke för förarhytten så har ni en riktigt bra vinterbil.

Jag tycker
Var faktiskt lite tveksam till denna modell innan testet. Bakhjulsdrivna Mercedes Sprinter är notoriskt svajig. Men testbilen har ett riktigt trevligt väguppträdande och får mig att omvärdera min förutfattade mening.
Dessutom är den väl anpassad för åretruntbruk med sitt fina värmesystem, den elektriska tömningen av spillvattentanken och inte minst bakhjulsdriften.
Planlösningen är enligt mall 1A och det går tretton bilar på dussinet med samma möblering. Men Laika har en förmåga att göra trivsamma bodelar med hög kvalitetskänsla. Och testbilen är inget undantag. Det är inte en lyxig husbil med massa bling. Men väl en funktionell och kompetent bostad med mycket få missar.
Det enda som stör mig är ett trångt gasolutrymme och att man placerat korgen till schampoflaskan så dumt i duschkabinen.
Som extra bonus kan jag nämna att bilen är registrerad enligt det tunga avgasreglementet och berörs därmed inte av den senaste skattehöjningen. Testbilen har en årlig skatt på ca 13 000 kronor de första tre åren. Det är hälften av vad de flesta i samma storlek kostar.
Bara detta gör att Kosmo 2009 känns som en bil i tiden.

Kuriosa
Laika heter Laika för att grundaren, Giovambattista Moscardini, var omåttligt intresserad av rymden. När han, 1964, startade sitt företag döpte han det, som en hyllning, efter den ryska hund som sändes upp i rymden 1957. Därav hunden i logotypen.
Att man döpt en modellserie till Kosmo känns som att man knyter an till sina ”rymdrötter”.
Får vi kanske se fler rymdrelaterade namn i framtiden?

Jag gillarJag önskar
Drivlinan

Komfortabel färd

Sittgruppen

Kvalitetskänslan

Bred bodelsdörr

Frostsäker tömning av spillvattentanken

Elhandbroms

Låg skatt (allt är relativt)

Släde i gasolutrymmet

Ljudisolerad invändig trappa

Tryckvattenpump istället för simpel dränkbar

Att korgen till schampoflaskan i duschkabinen fick en bättre placering



Fakta

Modell Laika Kosmo 2009

Ursprungsland Italien

Chassi Mercedes Sprinter

Motor 316 CDI 2,2L 4 cyl Common Rail diesel, 163 hk

Vridmoment 380 Nm

Växellåda 7 växlad automat

Totalvikt 3 500 kg / 4 100 kg

Max last 446 kg / 1 046 kg

L x B x H 699 x 233 x 297 cm

Invändig höjd 187 cm sittgrupp / 207 cm kök

Bränsletank 93 liter

Vattentank 120 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: ABS, antispinn, ESP, Sidvindsassistent, Klimatanläggning motor, farthållare, elspeglar, backkamera, infotainment system, kylskåp med frysfack, spis med 3 gasolbrännare, mörkläggningsjalusier, Truma 6 kw luftburen värme med elpatron, frostfria tankar

Pris som testad: 999 500 kr

Hemsida: www.laika.it

Vi lånade bilen av K. Öhman Bil & Maskin utanför Västerås, www.kohman.nu



Rivaler
Laika är en del av Hymergruppen och dess främsta rivaler är två koncernsyskon. Ingen annan tillverkare har, mig veterligen, valt att bygga halvintegrerad husbil på den bakhjulsdrivna Sprintern. Bilarna är tekniska tvillingar. Det enda som skiljer är möbeldesignen, atmosfären, ombord.

Bürstner Lyseo M690 Harmony Line

Dethleffs Globeline T 6613 EB






Nog ger stjärnan lite mer lyster över bilen. Det är märkligt vad symboler betyder för uppfattningen av en produkt.

De höga långbäddarna är 79 cm breda. Höger säng är 185 cm lång och vänster 192 cm.
Det är lätt att komma på plats och man slår inte huvudet i taket när man sitter på sängkanten.
Utmed väggarna är det öppna hyllor. Det tycker jag om. Överskåpen bak är rymliga men man skulle enklare kunna utnyttja volymen om det fanns ett hyllplan. Läslampor på flexibel arm ger plus i kanten.

Taksängen manövreras elektriskt. Kommer inte ner särskilt djupt. Det är bara 55 cm till taket. Bäddmåttet är 95 x 200 cm - väldigt gott om plats för en person. Laika själva anger fyra sovplatser i bilen, jag säger tre.

Sittgruppen är mycket bekväm. Fyra personer ryms. Och bordet är stort nog för fyra kuvert. Alla sitter på bekväm höjd i förhållande till bordet. Även som baksäte är soffan bekväm, tack vare svankstöd och ett sittdjup på femtio centimeter.
Det finns ingen lillsoffa innanför dörren, men jag saknar den inte. Den breda passagen till framstolarna är guld värd.

Det är ingen lyxig bodel. Mer funkis. Men allt du tar i känns rejält och finishen är hög. Inga krystade trollerilösningar eller avancerade (irriterande) programmeringar för belysningen. Allt ombord är enkelt och logiskt.

Ett utblås med strypning blåser varm luft utmed sängen. Denna luft kan sedan stiga utmed väggen och mota eventuellt kallras. En rejäl sarg ser till att inget kan blockera luftflödet. En av de bättre lösningarna vi sett i ett luftburet system.

Köket är kompakt. Man ska komma ihåg att detta är en relativt kort husbil. Som huserar såväl långbäddar som en generöst tilltagen sittgrupp. Något måste offras!
Men det finns nog med förvaring för torrvaror och utensilier i skåp och lådor. Och kylen är hög och rymlig. En uppfällbar skiva ger extra bänkyta och diskhons täcklock kan användas som hylla. Vi hade gärna sett en utdragbar trådkorg innanför underskåpets dörr. Men där är nu bara ett hyllplan och två stora utrymmen som visserligen sväljer massor. Men det är lätt att saker försvinner där inne.

Toaletten har bekväm sitthöjd och man får plats även med stängd dörr. Duschkabinen är trång, och inte blir det bättre av att man placerat en trådkorg för schampoflaskor mitt på kabinens vägg. Denna korg gör kabinen i princip oanvändbar då den är i vägen och man hela tiden stöter i den. Ta bort den helt eller flytta den åt sidan, gärna högt upp, över axelhöjd så den inte inkräktar på svängrummet. Nuvarande placering är sämsta möjliga.
Både taklucka och fönster är trevligt.

Bred dörr, stort fönster, klädkrok. Vad mer kan man begära av en hall i en husbil? Jo, en sak – skoförvaring. Men även utan detta är det en helt okej hall.

Ett kort draperi ska ge ett privat sovrum. Nog hade ett i fullhöjd känts mer privat.

Tre garderober är mycket bra. Under höger säng en garderob med klädstång. Under vänster är det hylla. I fullhöjdsgardroben är det både klädstång och två hyllor. Här inne är även kontrollpanelen till värmaren.

Man har alltid nära till en USB kontakt eller 230 volts uttag.

Tömningen av spillvattentanken sker med pump. En knapp i garaget aktiverar den. Allt sitter frostskyddat innanför tankens isolering. Endast tömningsröret sticker ut. En mycket bra lösning för vinterbruk.

Smidiga pappersplisséer mörklägger och insynsskyddar.

Mercedes nya förarmiljö domineras av den stora displayen. Tanken är att man ska röststyra funktionerna. Men jag har svårt att vänja mig vid detta. Visst, det är en ren och snygg design utan en massa knappar. Men jag kan inte hjälpa att önska att det fanns lite mer knappar. I alla fall under färd då jag inte vill ta uppmärksamheten från vägen.
Ratten är mycket trevlig att hålla i med sin rejäla krans och mjuka yta och jag sitter väldigt bekvämt i stolarna.

Gasolutrymmen med flaskor i fil ska ha släde för att vara praktiska. Det saknas i Kosmo 2009.
Men höjden är bekväm, man slipper sitta på huk.

Stort garage som öppnar lika stort från bilens båda sidor. Här ryms ett par cyklar och campingmöblerna utan vidare. Laika har begränsat lasten i garaget till 150 kg. Knappast för att det inte tål mer, det är en rejäl konstruktion. Nej maxlasten är satt lågt för att inte äventyra vägegenskaperna.
Vi ger plus för dörrarnas dubbla tätningar.

Sju meter kort med en hjulbas på 3 665 mm gör det till en smidig husbil med snäv svängradie. Men det ger också ett betydande överhäng, något att vara medveten om. Det är en rejäl svans att vifta med när man svänger ut från dieselpumpen eller kör upp för en brant backe/färjeramp.

Fler tester

Mest lästa

Tack för din prenumeration!

Du har nu valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev.