Tester Husbil.se

Drömbilen - Volvo S. Karosser Extreme

Husbil.se 2018-06-01

Volvo har tillverkat chassiet, S Karosser i Dorotea byggt bodelen. Resultatet är en drömhusbil som kan mäta sig med vilken exklusiv husbil som helst. Vad gäller såväl tekniskt raffinemang, kvalitet som finish.

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Att få komponera den optimala husbilen utifrån personliga behov och preferenser är mångas dröm. Men få har möjlighet att förverkliga drömmen. Ty det krävs en hel del pengar och ännu mer kunskap och finurlighet för att få till en fungerande helhet.
Ägaren och upphovsmannen till denna drömbil vill vara anonym. Men det hindrar inte att han vill dela med sig av detta projekts tankar och idéer.
Det är en erfaren herre. Han har åkt husbil i fyrtiofem år. Den första husbilen var en Niesmann+Bischoff, så han siktade högt från start. Han har ägt flera serietillverkade lyxhusbilar. De senaste åtta ekipagen har han dock låtit specialbygga.
”Serietillverkade husbilar lockar inte längre. Kompromisserna är för många och det är mer fokus på bling än praktiska lösningar för en fungerande vardag.”

Det som varit ledstjärna i bygget är oberoende. Man ska kunna åka överallt, stanna länge, inte bekymra sig över om man har el, vatten eller om vägen till målet är i för dåligt skick.

”Husbil åker man för att uppleva frihet, då ska man inte begränsas av bilen.”

Bilen är byggd för två. Man kan sova fler, men allt ombord är planerat för ett bekvämt boende för två personer.
Det gör att bilen mäter in på i sammanhanget beskedliga 8,5 meters längd. Oräknat reservhjulet. Då förarhytten är försedd med säng och därmed ganska lång blir det en kompakt bodel. Kompakt men mycket bekväm.

Framtoningen är, i brist på bättre ord, macho. Bilen utstrålar kompetens på ett närmast militärt vis. Men den är, utstrålningen till trots, inte optimerad för ett liv vid sidan av vägen. Tvärtom faktiskt. Terrängegenskaperna är förvisso goda tack vare hög markfrigång och inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Men det är på asfalterad väg den kommer rulla till nittio procent, så därför är det ett visst överhäng bak till förmån för stuvutrymme och däcken är inga extrema offroadhistorier. Långfärdskomforten är mycket hög.
I normal lunk, runt 90 km/h, drar den 2,2 liter diesel per mil. En förvånansvärt beskedlig siffra med tanke på att totalvikten är 18 ton och motorn har en slagvolym på tretton (13!) liter. Om vanliga husbilars motorer vore lika effektiva skulle de dra några ynka deciliter per mil.
Då bilen är registrerad som personbil klass två har den ingen fartbegränsning, så som lastbilar har. Den kommer utan vidare upp i 130 km/h, vilket gör omkörningar snabba och säkra.

Varför Volvo?
Chassiet är ett Volvo FMX 540, ett ”heavy duty” chassi byggt för att tåla tung last på ojämna underlag. I detta utförande dessutom med, av Volvo, förstärkt ram. En mycket stabil grund att bygga hus på.
Från början ett bakhjulsdrivet chassi som sedan konverterats med inkopplingsbar hydraulisk drift även på framhjulen så det blir fyrhjulsdrivet. I farter upp till 20 km/h. Fyrhjulsdriften kopplas automatiskt ur i högre fart. Så detta är ett rent terrängläge.

Chassiet säljs även i en fyrhjulsdriven version, där konvertering inte behövs. Men i det utförandet kan man inte få luftfjädring och inte heller Volvos VDS styrning, en ”super servo” som är mycket bekväm. Därför köptes ett bakhjulsdrivet chassi som sedan konverterades. En inte helt ovanlig lösning i yrkestrafiken eftersom den är nästan 600 kg lättare än traditionell fyrhjulsdrift – ger högre lastvikt och lägre bränsleförbrukning.

Som bonus kan framhjulsdriften aktiveras utan att man startar motorn. Man kan alltså flyta bilen i princip ljudlöst. Behändigt när man inte vill störa grannarna som sover när man anländer sent till ställplatsen alternativt åker tidigt på morgonen, eller om man inte vill störa djurlivet under jaktsäsongen. När man kör med bara framhjulsdriften används en joystick för att reglera framfarten.

Att det blev just Volvo var inte självklart från början. Andra chassin var på tapeten. I Tyskland bygger man gärna liknande husbilar på Mercedes eller MAN. Men det valdes bort tidigt. Mest för att de två tidigare specialbyggena var baserade på Mercedes. Chassin som varit helt tillfyllest men nu när det skulle bli en offroad husbil ville man ha något nytt. Scania var aktuellt. Men de stod inför ett modellskifte, skulle tidsplanen hålla fick man välja innevarande modell, som skulle vara utgången när husbilen väl stod färdig. En sprillans bil på ”gammalt” chassi lockade inte. Volvo däremot hade precis förnyat sig så där kunde han få senaste tekniken och designen.

Två år från idé till färdig bil
Det är som sagt mycket som ska falla på plats för att det ska bli en verklig drömhusbil. Totalt har projektet tagit två år från idé till färdig bil. Varav åtta månader är själva produktionen hos S. Karosser.

Att S. Karosser skulle få bygga bilen var inte bestämt från början. De vann projektet i konkurrens med flera andra tillverkare, bland annat tyska Volkner. Kända för att bygga världens bästa husbilar. Men de bygger bara helintegrerade husbilar, även de terränggående modellerna. Och helintegrerat har inte samma utstrålning. Dessutom är det en fördel om man talar samma språk. Det är mycket som ska avhandlas under bygget och missförstånd tenderar att bli kostsamma.
S. Karosser är mest kända för att bygga campers, men de bygger även specialfordon av olika slag – turnébussar, yrkesfordon och liknande – så erfarenhet finns.

Att projektet klarades på två år kan man tacka beställarens och S. Karossers erfarenhet för. Ägaren har som sagt redan ett antal specialbyggda husbilar under bältet. De flesta misstag på ritbordet har han gjort tidigare. Och efter fyrtiofem års husbilsliv vet han vad han vill ha ombord. Och vad han inte vill ha.
En sak som saknas ombord är gasol. Allt går på el utom de två värmarna som går på diesel. Faktiskt kan bilen också värmas med el, via luftkonditioneringen. Den kan användas för såväl kylning som uppvärmning. Värmekapaciteten från AC:n räcker för det mesta, men inte i sträng kyla.

Hissnande siffror
Bilen är inte särskilt stor. Men siffrorna är minst sagt imponerande. Eller vad sägs om detta:
- 60 mm isolering i väggar och tak, med 3 mm glasfiberarmerad plast ut- och invändigt. (Normalt för denna biltyp används 40 mm isolering och 1,5 mm glasfiberarmerad plast)
- Inredningen byggd i massiv körsbär med fem lager klarlack som slipats mellan varje strykning.
- Rep- och krossäkra fönster från tyska KCT, de sju rutorna kostade 190 000:-!
- Solceller med en samlad effekt på 1 130 watt.
- Åtta stycken 180Ah 24V lithium-jon batterier.
De två batteriladdarna på vardera 220 ampère är för kraftiga för elstolparna på campingar och ställplatser. Så de är kopplade till elverket på 9 kw. Om man ändå kopplar in sig på landström finns en extra laddare på ”ynka” 100 ampère.
Under färd laddar motorns generator är på 220 ampère, 24 volt.
- Motorn är på 13 liter, har en effekt på 540 hk och ett vridmoment på smått fantastiska 2 600Nm.
- Tankstorlekar: 300 liter toatank, 300 liter spillvattentank, 700 liter vattentank, 1 000 liter dieseltank.

Om du blir inspirerad och känner att du vill bygga något liknande bör du reservera en rejäl summa pengar. Bara chassiet kostar 2,2 miljoner. Elsystemet nästan en miljon, bara i delar. Sedan ska allt sättas ihop och bli en fungerande enhet. Vad bilen kostat är en hemlighet. Efter några ledande frågor och gissningslekar förstår jag att det är norr om 5 miljoner. Omräknat blir kilopriset cirka 280 kronor. Det är vad sydamerikansk oxfilé brukar ligga på. Vad man nu ska med arton ton oxfilé till?

Jag tycker
Okej, detta är inget test. Så att ha en ”jag tycker” på slutet är kanske lite märkligt. Men jag känner att jag vill tycka till. För jag känner mig stolt över denna husbil. Trots att jag på inget vis är inblandad i den.
Jag är stolt för att den är byggd i Sverige. För att den visar att Sverige kan. På samma vis som vi är kända för att bygga riktigt fina båtar visar vi nu att vi kan bygga även husbilar av absolut toppklass.
Jag tycker det är underbart med en husbil så till hundra procent inriktad på funktion. Ingen hänsyn har tagits till vikt eller kostnad.
Bara en sån sak som att man dedikerar en AC anläggning till att kyla elen ombord gör mig knäsvag. Likaså att man kyler färskvattnet ombord med bodelens AC.
Elsystemets siffror är imponerande inte tu tal om detta. Men mest glad blir jag att det är ett elsystem med en krets till varje förbrukare. Det blir mycket kabel att dra, inte produktionsvänligt. Men mycket enkelt att felsöka och fixa den dag något ombord slocknar. Troligen kan man fixa det på plats, utan att uppsöka verkstad.


Bilar av denna typ byggs vanligen i Tyskland, av företag som Action Mobil, Exploryx eller liknande. Men denna är byggd i Sverige, i Dorotea närmare bestämt, av S. Karosser. Ett företag känt för sina vinterbonade campers – Easy Camper. Men man har fler strängar på sin lyra. Och med denna bil, som saknar modellnamn, har man visat världen att man kan mäta sig med de bästa.

Bodelen är mer lik en exklusiv båt än husbil. Högblank lack, solitt körsbärsträ, rejäla dimensioner. Finishen är i topp. Kvaliteten på hantverket likaså. Men det är inte överdrivet. Den känsla av överdesignat hotellrum som vissa exklusiva husbilar envisas med är denna helt befriad från.
Möblerna är gjorda av Trappspecialisten på Frösön, de byggde efter ritningar och sedan monterade S. Karosser möblerna i bodelen.

Köket har vitvaror som hemmavid, induktionshäll, elektrisk ugn/micro, 140 liters kyl med två fryslådor på 85 respektive 65 liter. Totalt nästan 200 liters volym. För att klara att hålla kylan är det dubbla kompressorer.
Bänkskiva i Corian med dubbla hoar.

Badrummet är fritt från trollerinummer. Handfat, rejäl toastol, duschkabin med väggar i härdat glas och mosaik.

Sovrummet är en tvärbädd med 40” teve i fotänden och ett seriöst surroundsystem.

En väl tilltagen U-soffa är vardagsrum och matrum. Vid behov kan den även bäddas. Bakom tavlan med koifisk döljer sig luckan till passagen till förarhytten. Jodå, man kan ta sig till förarhytten utan att kliva ur bilen. Men det krävs viss smidighet.
Bakom vänster sidas ryggstöd döljer sig en 40” teve med surroundsystem. Bilen har självklart en automatisk parabolantenn.

En garderob för ytterkläder vid ingången – en självklarhet i denna typ av husbil.

I garaget är elcentral, laddare, inverters och batterierna placerade. Allt är från holländska Victron. Batterierna är åtta stycken 24 volts lithium-jon på 180Ah styck. Totalt 1 440 Ah, det ska mycket till för att man ska få ont om ström ombord. Skulle man mot all förmodan få ont om ström finns två 220 ampères laddare och solpaneler om totalt 1 130 watt som snabbt återställer batterierna. Ägaren har lagt mycket krut på att få bilen oberoende av landström. Elverket är på 9kw och kopplat direkt till de båda laddarna, ty ingen elstolpe i världen har säkring stor nog att förse laddarna med den ström de behöver. Det finns en ”liten” 100 ampére laddare att använda de gånger man trots allt står vid elstolpe.
Laddarna har inbyggda inverters på vardera 8kw. Därmed kan alla vitvaror ombord vara
230 volt utan problem.

För att det mäktiga elsystemet inte ska överhettas under varma dagar är en AC placerad i garaget med enda syfte att kyla garaget så elsystemet inte överhettas.

9kw elverk av fabrikat Kohler, lågvarvigt och därmed tyst.

Gråvattentanken töms via svartvattentanken. En lösning som håller svartvattentanken ren. För att ändå kunna rengöra på smidigt vis är spolmunstycken placerade i svartvattentankens fyra hörn. Man kopplar vid behov en vanlig trädgårdsslang med Gardena koppling till den slang som syns i framkant på bilden och spolar rent tanken.
Även gråvattentanken har denna lösning men här räcker det med ett spolmunstycke.

Värmesystemet består av två dieselvärmare på vardera 9kw. De är kopplade till radiatorer i bodelen samt värmerör i bodelsgolvet och dubbelgolvets botten.
Dubbla värmare är såklart overkill, min enplansvilla på 120 kvadratmeter har ett värmesystem på 6kw… Men dubbla system gör att man har backup om en värmare krånglar.
Som extra backup finns en elpatron på 3 kw, ställbar i tre steg. Kan användas på elstolpe eller via bilens elsystem. Bra när man vill ha varmt men inte störa, med el blir systemet ljudlöst.
Installationen med kopparrör är inte bara vacker för ögat, den är överskådlig och tydligt uppmärkt.

Färskvattentankens vatten hålls rent av ett UV-C ljus. Den svarta cylindern. För att vattnet ska vara kallt och gott kyls tanken av bodelens AC system. Ni ser utblåset ovanför tanken.

För att komma åt motorn tippas hytten framåt. Det kräver att man kan koppla loss hytten från bodelen. Så all teknik – el och hydraulik – har försetts med snabbkopplingar.

Gästsäng i förarhytten. Den svarta kvadraten på väggen är luckan in till bodelen.

Automatlådans reglage till vänster. Till höger joysticken som kontrollerar den hydrauliska framhjulsdriften.

Förarmiljön är lätt överskådlig. Mindre knappar än jag hade förväntat mig. Stolen är luftfjädrad och ger riktigt hög komfort, även på sämre väg.

Sju steg för att ta sig in. Det är en rejält hög bil.

På bakstammen hänger reservhjulet. Det väger en hel del och därför är det monterat på en hiss.
Notera att bilen inte viker av uppåt bakom bakhjulet så som brukligt på terrängfordon som ska kunna ta sig upp för branta kullar. Ägaren har prioriterat ett rymligt garage. 

Fler tester