Tester Husbil.se

Test – Adria Twin Supreme 640 SLB

Husbil.se 2019-02-27

Någon helintegrerad plåtis är det självklart inte frågan om, någon sådan existerar inte. Men uttrycket förklarar lite av skillnaden man känner ombord i denna plåtis som saknar ett lågt innertak i förarhytten jämfört med en som har sagda innertak. Testbilen har dessutom ett takfönster ovanför vindrutan som ytterligare förstärker rymdkänslan ombord.

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Som med övriga Adria husbilar kan man få sin plåtis i tre olika nivåer – Axess, Plus och Supreme. De är alla att betrakta som mellanklassbilar, men det skiljer i utrustningsnivå och möbeldesign.

Till 2019 är det mer än bara möbeldesignen som ger olika känsla ombord. Adria har på Plus och Supreme versionerna tagit bort den lilla hyllan över förarplatsen. Det ger ståhöjd ända fram. På Supreme versionen, som vi testar, har man dessutom monterat ett stort takfönster ovanför vindrutan.

Tyst färd
Det är otroligt vad fort man vänjer sig vid saker. För tio år sedan ansågs Fiats 130 hk motor vara mer än nog i de flesta husbilar upp till 7,5 meters längd. Många inredda skåpbilar hade en 100 hk motor och det var vi nöjda med.
Idag är den starkare 150 hk motorn nästan standard i husbilar. Förutom de extra hästkrafterna har den 60Nm mer i vridmoment än 130 hk motorn.
Jag kommer på mig själv att tycka att bilen är undermotoriserad. Vilket den absolut inte är! Men det är min första känsla när jag i en backe på landsvägen tvingas gå ner till fyrans växel för att hålla mina 90 km/h. Något som är fullt normalt.
Testbilen har alltså 130 hk motor och sexväxlad manuell låda. En drivlina som räcker utmärkt för att hålla jämna steg även i en uppskruvad trafikrytm.
Ändå rekommenderar jag den starkare 150 hk versionen, gärna kopplad till automatlåda. Detta för att i denna lyxiga version är det förväntat och på andrahandsmarknaden kommer bilen vara betydligt attraktivare.

Bilen är byggd på ett lightchassi med 16” hjul. Komforten är hög. Till och med på kullersten är det en komfortabel och skrammelfri färd.
Jag hade förväntat mig en lite brusigare framfart än vanligt. Ett stort takfönster i plast som dessutom sitter i vinkel och får ta emot en hel del fartvind skulle kunna vara en brusig historia. Men mina farhågor visar sig helt grundlösa. Färden är behagligt fri från störande ljud. När man kommer upp i 110 km/h gör sig takfönstret påmint, men inte så det stör. Mer så att akustiken ombord förändras. På det hela taget är körupplevelsen mycket positiv.

Klarar vintern
Svenska Adria ser alltid till att utrusta sina modeller efter svenskt klimat. Deras Scandinavian Edition inkluderar bland annat en kraftigare värmare (6kW med elpatron), isolerad och uppvärmd spillvattentank (värms med 12 volt och fungerar vid fricamping) och elektrisk golvvärme (230 volt). Det gör bilen användbar året runt.
Värmaren har sin plats under dinettesoffan, en perfekt placering för effektiv och jämn värme i bilen. Goda förutsättningar alltså!
Men, som så ofta finns det ett men.
Det gäller tömningskranen till spillvattentanken. Den sitter utvändigt och värms inte. Om ni ska använda bilen vintertid bör ventilen hållas på glänt med en balja under.
En annan fundering vad gäller vintercamping är huruvida det kommer gå att få till ett vintertäcke till det främre takfönstret. Det är visserligen dubbelt och isolerar väl. Men det känns som ett vintertäcke skulle göra nytta.

Flexibel
Adria har valt att göra garaget under sängarna brett och djupt. Det ryms massor. Vill man få med sig skrymmade ting, exempelvis cyklar, kan man lyfta höger säng. Men av någon anledning inte den vänstra. Troligen för att det under den vänstra är en djupare sockel, så vinsten lyfta den sängen är liten.
Under sängarna finns även en garderob att hänga in kläder i och ett skåp med hylla. Ytterligare en garderob har sin plats under kylskåpet. Två garderober och ett linneskåp är inte illa i en plåtis!
Överskåpen är många. För två personer räcker utrymmena. Och fler ska man inte vara ombord. Det går, teoretiskt, att sova i den bäddbara sittgruppen. Men det är att betrakta som en nödbädd. Har man behov av en tredje säng är det en god idé att låta göra en extra dyna. Att bädda med sittgruppens ryggstöd är inte lyckat.
Bilen är relativt lätt, lite drygt 2,9 ton. Det ger en lastvikt på nästan 600 kg. Räcker gott!

Jag tycker
Nya Twin Supreme känns modern. Både vad gäller möbeldesign och tekniskt. Den är inte utan sina brister, men helheten är tilltalande.
Jag uppskattar särskilt de textilklädda väggarna och den centralt placerade värmaren. Badrummets trollerinummer känns onödigt. Varför gå så långt för att få in ett handfat? Man kan ju tvätta händer och borsta tänder i diskhon lika gärna. Då hade badrummet kunnat krympas en aning till förmån för antingen bäddmått eller mer utrymme i sittgruppen.
Det främre takfönstret ger verkligen en extra dimension till känslan ombord. Det enda jag frågar mig är varför man inte gjort så här tidigare.
Sammanfattningsvis är Adria Twin Supreme ett intressant alternativ för de som vill ha en funktionell och modern plåtis.

Jag gillarJag önskar
Det främre takfönstret

Rymdkänslan i sittgruppen

Utrustningsnivån

De textiklädda väggarna

Den centralt placerade värmaren

Bra med stuvutrymmen

En lägre toasits

Läslampor på arm i sovrummet

Bättre skjutmån på sittgruppsbordet

Att båda långbäddarna gick att fälla upp

Att ESP var standard


Fakta

Modell Adria Twin Supreme 640 SLB

Ursprungsland Tyskland

Chassi Fiat Ducato

Motor 2,3MJ 130hk

Vridmoment 320 Nm

Växellåda 6 manuell

Totalvikt 3 500 kg

Max last 583 kg

L x B x H 636 x 205 x 260 cm

Invändig höjd 190 cm

Bränsletank 90 liter

Vattentank 100 literGråvattentank 70 liter

Utrustning ABS, AC motor, farthållare, elhissar, elspeglar, kyl med frys, 3 lågig gasolspis, luftburen värme Truma 6kW med elpatron, eltrappsteg, mörkläggningsgardiner i hytten, markis

Pris som testad ca: 700 000 kr

Grundpris 635 900 kr

Hemsida: https://se.adria-mobil.com/

Vi lånade bilen av importören, Adria Caravan i Tenhult

Rivaler
Snart är främre takfönstret var tillverkares tillval. Än så länge är det en handfull som hunnit visa modeller med lösningen. Jag har valt ut två rivaler i samma prisklass. En med takfönster och en utan.

Dreamer D55+ Select
Franska Dreamer är ett dedikerat plåtisfabrikat som ingår i Rapido Gruppen. Bilen är 37 cm kortare än testbilen och har tvärsäng bak. Planlösningen skiljer sig alltså. Ramfönster signalerar premium.
Prislappen startar i nivå med testbilens grundpris.

Pössl Roadcruiser
Måttstocken som alla plåtisar med långbäddar jämförs med. Helt enkelt för att Roadcruiser är den bäst säljande långbäddarsplåtisen i Europa. Badrum med dusch i passagen till sovrummet är största skillnaden i planlösningen. Saknar testbilens främre takfönster.
Prislappen är något lägre än testbilens.


Takfönstret ger bilen karaktär och en del status. Man ser att det inte är vilken plåtis som helst.

Trots att dagen var grå och aldrig nådde mer än skymningsljus var det ljust och trevligt i sittgruppen.

Sovrummet är ombonat. De textilklädda väggarna dämpar ljudet och är inte lika kalla att komma åt som en plastvägg. Det är ovanligt med fönster längs sidorna. Trevligt med ljuset och utsikten. Men vintertid är kallraset från fönstret svårt att komma undan. Bakdörrarnas fönster isoleras enkelt med ett invändigt täcke.
Bäddmåtten är i snålaste laget. Båda bäddarna är 82 cm breda, vilket är bra. Men ingen säng håller måttet på längden, 190 respektive 180 cm. Nu är det inte så illa som det låter. Eftersom sängarna sitter ihop under en större del av längden är det enkelt att hitta en bekväm sovställning.

Sittgruppen är som de flesta i inredda skåpbilar. Rymmer fyra, i teorin. Det är lite trångt i soffan, både på bredden och längden. Kunde man skjuta fram bordsskivan några centimeter till blev det bättre.
Nu spelar inte denna kritik någon större roll så länge man är två ombord. Då sitter man i de bekväma framstolarna. Och man behöver inte huka sig när man tar plats, det är full ståhöjd hela vägen fram.

Inredning i grått och vitt ligger i tiden. Konkava luckor till överskåpen trollar fram volym i bodelen, men inte i skåpen.

En ack så liten men betydelsefull detalj. I överskåpen är små ventilgaller som ventilerar den varma, stigande, luften i utrymmet bakom skåpens bakvägg.

Köket har rymliga lådor och två överskåp att fylla med torrvaror och utensilier. En uppfällbar skiva ordnar extra bänkyta, den är stabil nog att knäcka kokosnötter på.
Kylen är högt placerad, som önskvärt av många.
Fick jag önska skulle det vara att de tre breda lådorna byttes ut till sex mindre lådor. Detta för att kunna stå kvar i passagen när jag drar ut en låda.

Badrummet är antingen toalettutrymme eller duschkabin. Förvandlingen sker genom att man flyttar handfatsväggen.
Tyvärr är toalettsitsen hela 56 cm hög, den du har hemma är 41-45 cm.

Under sängarna är det ett stort lastutrymme. Brett och djupt.

Vill man lasta skrymmande ting kan man lyfta höger säng. Men inte vänster. Den går att vinkla upp, men inte att fästa i uppfällt läge.
Den lilla trappan upp till sängarna tas enkelt loss för att ackommodera långa paket.

Under sängarna hittar vi en garderob att hänga kläder i och en med hyllor. Under kylskåpet ännu en garderob att hänga kläder i.

Gasolutrymmet i garaget är smalt, ena flaskan innanför den andra. Inte den mest lättjobbade lösningen. Men vill ha ett brett garage är detta offret.

Att bädda sittgruppen med de dynor som finns i sittgruppen ger en puckelpist till säng. Men lugn, det finns en dynsats som ordnar detta. Testbilen hade inte försetts med den.

Insynsskydd ordnas med integrerade pappersplisséer. Dubbel folierad till sidorutorna isolera väl.

Förarplats i lite mer påkostat utförande.

Den längre Ducaton, 636 cm, har samma hjulbas som 599 cm versionen. Det är alltså ingen större skillnad i körsmidighet. Kan vara bra att veta.

Se alla Adria modeller här!

Fler tester