Tester Husbil.se

Test – Bürstner Lyseo T744

Stefan Janeld 2017-07-13

I normala fall tas halva bodelen upp av ett sovrum. Så icke i denna Bürstner, som helt saknar sovrum. Det har sina fördelar. Främst dagtid, då bilen upplevs rymligare och mer hemtrevlig än traditionellt inredda husbilar. 

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Lyseo är en helt ny modellserie från Bürstner. Den häckar i mellanklassen och är väldigt konservativt formgiven. Enkelt och funktionellt kan man sammanfatta konceptet.

Jag gissar att många montörer ute bland handlarna drar en suck av lättnad när de ser bilen - "Äntligen en Bürstner med gott om takyta!"

Ty de senaste åren har Bürstner haft många modeller med bulliga tak. Hopplösa att montera solpaneler, AC-aggregat och paraboler på. Lyseos tak är plant och lättjobbat.

De flesta modeller i serien känns igen - långbäddar, drottningsängar, tvärbädd. Och två korta modeller med badrum bak och taksäng. Det finns även två alkovbilar, en med våningsäng och en med tvärbädd. Testbilen sticker dock ut med ett vardagsrum där det normalt är ett sovrum.

Lyseo T744 är inte först att ha vinkelsoffa i ett vardagsrum bak i en husbil. Det har funnits många modeller med samma tanke, inte minst i England. Det är inte ens den första Bürstnern med denna planlösning, för tre år sedan visade man en helintegrerad modell, Viseo i700, med vardagsrum istället för sovrum.

Mobilvetta har haft framgång med sin vardagsrumsmodel, Benimar likaså och inför 2017 satsar även Chausson/Challenger på en liknande planlösning.

När nu Bürstner också tar upp planlösningen är jag ganska säker på att detta kan bli en etablerad planlösning.

Skrammelfri

Testdagen är det snöigt och aningen halt på vägarna. Bilen är skodd med dubbdäck så färden är säker. Men de bidrar även till lite extra vägljud. Något som märks tydligt då färden i övrigt är mycket tyst. Möblerna tiger helt still trots tidvis ojämnt underlag, ett gott betyg till montörerna på fabriken.

Motorn på 150 hk kopplad till manuell sexväxlad låda passar bilen mycket bra. Mer kraft behöver man inte betala för.

Till min hjälp denna hala dag har jag ABS bromsar, antispinnsystem och antisladdsystem. Det är väl sörjt för säkerheten.

Den moderne komfortbilisten har det mesta han är van vid från sin personbil - AC, farthållare, elhissar, elspeglar, stereo. Men backkamera och GPS saknas på testbilen, finns som tillval.

Något jag uppskattade mycket var att kunna ha koll bakåt genom det stora fönstret på bakstammen. Både under färd och när jag backar mot en vägg eller ett stängsel.

Sämre är det ställt med utsikten åt höger. Tji fönster gör vänstersvängar extra riskfyllda om man är ensam i bilen.

Ganska tung

Lyseo är inget lättviktsbygge. Oräknat extrautrustning väger den 3 100 kg. Så med 3,5 tons totalvikt blir lastvikten inte den bästa. Men man kan beställa bilen med förhöjd totalvikt, som mest 4 250 kg. Då blir lastvikten över ett ton. Testbilen är registrerad med 3 850 kg totalvikt och har då lastvikten 750 kg, räcker gott.

Nu ska man betänka att bilen är en renodlad tvåpersonersbil. Även om man kan sova upp till sex personer ombord och åka fyra. Men det finns inte lastutrymme eller förvaring nog för att bilen ska fungera för en stor familj.

Så trots låg lastvikt kan ett erfaret par som vet att packa det väsentligaste troligen leva med 3 500 kg totalvikt. Men var då mycket sparsam med att kryssa i tillvalslistan - allt väger!

Centralt placerad värmare

Sedan ett par år vinnlägger sig Bürstner om att placera sina luftburna värmare under dinettesoffan. Så även i denna modell.

Placeringen gör att värmen sprids jämnt i bilen, värmeförlusten i slangarna minimeras och den varmaste luften hamnar vid sittgruppen.

Spillvattentanken är isolerad och tömningsventilen placerad innanför isoleringen. Man kan även värma tanken med el. Detta är en lösning anpassad för vintercamping vid elstolpe. Men inte för fricamping.

Luftspalter bakom möblerna ger varm luft chans att jaga bort kyla och fukt. Köp ett rejält vintertäcke till förarhytten så förbättras vinterkomforten ombord väsentligt.

Någon vinterbil är Lyseo inte. Men ett sportlov vid elstolpe går utmärkt.

Jag tycker

Lyseo T744 är en mycket trivsam husbil. Vardagsrummet bak är en höjdare. Man sitter bekvämt med god överblick över nejden. Vardagsrumsbordet är i minsta laget och jag skulle vilja kunna höja det lite mer. Men det påverkar inte trivseln eller min positiva inställning.

Att ha en dinette kan tyckas onödigt. Men som baksäte och matplats gör den nytta. Jag uppskattar att efter middagen kunna låta disken stå kvar på bordet och dra mig tillbaka till vardagsrummet.

Att bilen saknar fast säng gör inget, siestan kan man ta i soffan.

Fick jag önska något, och det får jag, så vore det att taksängen gick ner längre. Målgruppen är ålderstigen och uppskattar inte att behöva klättra i och ur sängen. Kom den ner ända till sittdynan tror jag fler skulle överväga modellen.

Det skulle förvisso betyda att överskåpen som hänger under sängen försvinner. Men jag tror det är ett offer många skulle göra för ett enklare i- och ursteg.

Bilen känns något dyr. Det finns konkurrenter som erbjuder likvärdig byggkvalitet, ramfönster, rejäl tryckvattenpump och fönster utmed högersidan för mindre pengar.

Men Bürstners varumärke är starkt och det är värt en slant i sig.

Jag anar succé för nya Lyseo serien.

   
Vi gillar Vi önskar
Centralt placerad värmare

Rymlig dinette

Väl tilltagen taksäng

Golv utan nivåskillnader

Bred bodelsdörr

Vardagsrummet

Gott om punktbelysning

Ramfönster

Fönster i bodelsdörren

Dubbla lås i bodelsdörren

Att det fanns en hall med klädhängare och skoförvaring

Tryckvattenpump istället för den simpla dränkbara

Ljudsignal när man glömt ta in trappan, nu är det bara en lampa som lyser, lätt att missa.


Tidigare testade Bürstner

Nybilstester

Ixeo 680G, nr 10-2015

Ixeo it666, nr 2-2008

Nexxo t720, nr 6-2014

Solano t729, nr 4-2012

Elegance i729, nr 7-2009

Omvärderingar av begagnade Bürstner

Delfin Performance T625 från 2005, nr 8-2011

747-2 från 2004, nr 6-2012

Elegance i660 från 2004, nr 2-2012

Marano 580 från 2008, nr 2-2013

T-Star 680 från 2005, nr 4-2015

 
Fakta:
Modell Bürstner Lyseo T744

Ursprungsland Tyskland

Chassi Fiat camper

Motor 2,3MJ 150hk

Vridmoment 380 Nm

Växellåda Manuell 6 vxl

Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg / 4 250 kg

Max last 400kg / 750 kg / 1 050 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 749 x 230 x 295 centimeter

Bränsletank 90 liter

Vattentank 120 liter
Gråvattentank 90 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, AC motor, Truma 6kw luftburen värme med elpatron, kyl med frys, spis med tre gasolbrännare, myggnätsdörr, 4,5 mtr markis.

Antal bältade platser 4

Grundpris: 624 300 kr

Pris som testad: 751 250 kr

Hemsida: www.buerstner.com/se/

Vi lånade bilen av Erwin Hymer Group Sweden i Örebro

Rivaler

Tre fabrikat utöver Bürstner erbjuder denna planlösning - Mobilvetta, Chausson och Benimar. Alla har svensk representation. Mobilvettan är en helintegrerad bil i premiumklass. Så den är inte jämförbar med testbilen. Men de andra två är det.

Benimar Mileo 282

Halvmetern kortare än testbilen. Planlösningen är snarlik. Två taksängar, dubbelsäng bak och enkelsäng över den främre sittgruppen. Dieselvärmare istället för gasol.

Trängre främre sittgrupp än testbilen.

På prislappen står det 660 000 kronor med hög utrustningsnivå.

Chausson Welcome 611 Travel Line

Även denna rival är halvmetern kortare än testbilen. Har ingen traditionell främre dinette. Istället en lösning med två kaptenstolar. Har dessutom två bodelsdörrar, en på var sida av bilen. Fick mycket uppmärksamhet på höstens mässor.

Pris i nivå med testbilen.


Bilder

Det spretar lite när man tar en titt på Lyseos exteriör. Champagnefärgad och nedlackad front signalerar att den är påkostad. Husvagnsfönster och tji fönster i bodelsdörren signalerar instegsmodell. 

Bilens klo är vardagsrummet. En mycket trivsam plats. Ljus, bekväm och tack vare fönstren har man god kontakt med omgivningen.

Hörnsoffan fungerar utmärkt som Kronblomssoffa och tar man bort ryggstöden är det en duglig gästsäng för två.


Den främre sittgruppen är ingen nödlösning. Bred soffa med gott sittdjup gör den till ett bekvämt baksäte. Här kan fem personer umgås. Fyra kuvert ryms på bordet.

Taksängen bak är rejält tilltagen. Mäter 152 x 199 cm. En bra dubbelsäng. Men det är ett rejält steg för att komma i och ur. Ingen stege erbjuds. Man drar ut en hurts som agerar trappsteg. Men det är ändå högt upp till sängen. Minst ett steg till behövs, alternativt en stege.

Det är enkelt att röra sig ombord. Gott om golvyta, inga trånga passager, inga nivåskillnader. Dessutom är det ljust och trivsamt ombord.

Möblemanget håller hög nivå, högre än väntat.

Grön tumme upp. Fönstret på bakstammen är inte bara trevligt när man sitter i vardagsrummet. Det gör även nytta under färd och vid manövrering.

Köket är enligt mall 1A för kompakta vinkelkök. Plus för praktiska lådor istället för skåp. Det är gott om förvaring, både för utensilier och torrvaror.

Badrummet är kompakt och välplanerat. Funktionellt! Duschkabinen är 194 cm hög.

Röd tumme ner. Ingen hall, blott en ingång utan vare sig klädhängare eller skoförvaring. Det saknas även fönster vilket ger en utsiktslös färd för baksätespassagerarna. Och vänstersvängar blir onödigt vanskliga eftersom föraren inte ser ett jota.

Sittgruppen är bäddbar. Förvandlingen går snabbt och resultatet är helt okej. Bäddmått 110 cm bred vid huvudänden, 62 cm från midja och nedåt. Längd 207 cm. Kostar drygt 3 00 kronor extra.

En stabil skjutdörr delar av bilen.

Bilen har ett grunt dubbelgolv. Viss förvaring erbjuds och det ger varmare golv.

Vardagsrumsbordet har sin plats i soffans sockel under färd.

Insynsskydd/mörkläggning ordnas med en lös tygplissé som fästs med tryckknappar och magneter. Det fungerar men är inte särskilt smidigt. 

En fullhöjdsgarderob sväljer en hel del.

Grön tumme upp. El och vatten samlat bakom en utvändig lucka. Användarvänligt!

Gasolutrymmet hade varit bättre om luckan varit bredare. Nu är det trångt att byta flaskor.

Av naturliga skäl blir garaget lågt. Campingmöbler och lite annat ryms utan bekymmer. Att få lastlucka på båda sidor kostar 5 430 kronor extra. Ska självklart vara standard!

Överhänget torde inte vålla några problem. Det är en lätt bakända på bilen och i det lilla garaget ryms inte så mycket att man riskerar att lasta bort vägegenskaperna.

Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ

Fler tester

Mest lästa

Tack för din prenumeration!

Du har nu valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev.