Tester Husbil.se

Test – Ilusion XMK 650

Husbil.se 2018-06-01

Spanska Ilusion har velat få fotfäste i Sverige en längre tid. Och med modeller som denna är de mer än välkomna. I testbilen samsas nytänkande, lågt pris och förvånansvärt god kvalitetskänsla. Men det finns det som är mindre bueno också.

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Senast vi testade en Ilusion var 2013. Då byggdes den spanskättade husbilen i Italien, av Giottiline. En tillverkare som då kämpade för sin överlevnad och välkomnade att en utomstående hjälpte till att fylla produktionen i fabriken. Ilusion var i stort sett Giottiline med andra dekaler.

Giottilines dåvarande problem gjorde dock samarbetet svårt. Så Ilusion letade andra lösningar. Planen var att samarbeta med en chassiförbättrare i Tyskland och konkurrera genom exceptionell körkomfort. Men av dessa planer blev intet.

Sedan några år tillverkas Ilusion i egen fabrik i Zaragoza i nordöstra Spanien, samma fabrik som en gång i tiden byggde Joint, om ni minns det fabrikatet.

Man har siktat in sig på instegssegmentet och erbjuder två modellserier, Irius och XMK. Båda baserade på Citroên. Irius är lite mer påkostad medan testade XMK är menad som inropare. Men skillnaden är liten, både prismässigt och utrustningsmässigt.

Tyst färd

XMK byggs som sagt på Citroën istället för Fiat. Chassina är tvillingar och byggs i samma fabrik. Men de skiljer sig på drivlinesidan. För att Citroën ska klara senaste utsläppskraven använder de AdBlue. Fiat har valt en annan väg, utan tillsatser. Det går heller inte att få automatlåda till Citroëns motor.

Det är omöjligt att känna någon skillnad mellan Citroëns och Fiats 130 hk motor under färd. Trots att Citroëns motor är på 2,0 liter och Fiats på 2,3. De har jämförbart vridmoment och lådans sex växlar tycks stegade likvärdigt.

Det finns tillräckligt med kraft även för uppförsbackar. Motorn räcker, men för dig som vill ha mer personbilslika fartresurser är nog 150 hk versionen ett bättre val.

Testrutten går mestadels på väl underhållen asfalt. Färden är tyst, ovanligt tyst för att vara en instegsbil. Det brukar vara ett visst gnekande och rasslande. Men inte i denna.

För att pressa lite extra kör jag in på en kullerstensgata, men även här tiger inredningen still. Endast lite rassel från en illa justerad myggnätsdörr hörs.

Bilen tycks väl hopskruvad.

Utrustningsmässigt finns det man förväntar sig. Dubbla airbags, ABS bromsar, antisladdsystem, antispinnsystem, Hill Descent Control (ett system som hjälper dig ner för branta utförslut), farthållare, AC, elhissar, elspeglar. Det jag saknar är stereo. Men det är förberett för en stereo så det är en smal sak att lösa.

God idé att väga upp

Som i de flesta husbilar med U-soffa är garaget litet. Det rymmer bord och stolar och en del annat smått och gott. Men inte cyklar. De får man hänga på bakstammen.

Men i övrigt är det hyggligt med stuvutrymmen ombord. Det är gott om överskåp (trots två taksängar), och bakom U-soffan är det tre rymliga utrymmen. En fullhöjds garderob bredvid badrummet rymmer ytterkläder och skor.

Om man är två resenärer är det fullt tillräckligt med stuv. Men för tre personer (det finns sängar för tre, fem om man vill bädda soffan varje kväll) kan det bli knappt. Men fem personer är inte praktiskt genomförbart eftersom det bara finns fyra bälten ombord.

Ett annat dilemma om man vill utnyttja bilens alla sovplatser är lastvikten. Med 3 500 kg totalvikt är det bara 300 kg lastvikt. Oräknat extrautrustning. Det kan räcka för ett par som är vana campare. Men för de flesta rekommenderas att väga upp bilen till 3 650 kg totalvikt.

Jag gör bedömningen att denna bil fungerar bäst för ett par som inte känner att de behöver sova i samma säng varje natt. Och som ibland vill kunna ta med sig ett barnbarn eller två.

Ingen vinterbil

Modellen har inga som helst ambitioner att vara vinterbil. Tömningen till spillvattentanken är utanpåliggande och fryser lätt, inga luftspalter runt möblerna för att jaga vägg kallras och kondens. Värmaren är placerad bak i bilen vilket vi av erfarenhet vet ger ojämn värmefördelning i bilen.

Men helt hopplöst är det inte att använda bilen i kyligare väderlek, typ vår och en bit in på hösten.

Standardvärmaren är en gasoldriven Truma på 4 kw. Räcker långt i en så pass liten husbil.

Som alternativ finns en kraftig 6 kw dieselvärmare från Webasto med 11 liters inbyggd varmvattenberedare. Ett bra alternativ för dig som vill resa i Europa utan att strula med gasolflaskors olika standarder i olika länder.

Vill du ha lite extra lång säsong här hemma så kan spillvattentanken beställas uppvärmd och isolerad. På testbilen är den isolerad men ej uppvärmd.

Köper du till ett utvändigt täcke till förarhytten och håller avloppstankens tömning öppen med balja under kan du förlänga säsongen betydligt.

Jag tycker

Ilusion anno 2017 imponerar. Kvalitetsintrycket är högt för en så pass prispressad bil. Känns som vilken hygglig mellanklassbil som helst.

Bodelen är synnerligen trivsam att vistas i. Ljus, rymlig. Utan fast säng blir det en härlig volym ombord. U-soffan är en av de bekvämaste jag suttit i, med högt och bekvämt ryggstöd.

Köket slår säkert någon sorts rekord i arbets- och avställningsyta. Visserligen på bekostnad av en stor kyl, men sådana vet ju ni som läser tidningen regelbundet att jag ändå inte tycker om.

Att lastvikten är i klenaste laget, vinteregenskaperna brister och den simpla ABS plasten i takhättan och kjolarna kan jag enkelt leva med när jag ser prislappen.

För ett par som letar husbil för årets varma halvlek eller som drar söderöver vintertid är Ilusion XMK 650 lite av ett fynd.

Vi gillar Vi önskar
Prisvärd

Köket – den låga kylen frigör så otroligt med yta.

Planlösningen – utan fast säng blir det gott om boyta

Bra med stuv trots litet garage

Vinställ – för både flaskor och bag-in-box

Den tysta färden

Bekväm U-soffa med högt ryggstöd

Fönster på bakstammen

Generösare bäddmått

Släde i gasolutrymmet

Högre lastvikt

Fakta

Modell Ilusion XMK 650

Ursprungsland Spanien

Chassi Citroën 3,5 Special

Motor 2,0 BlueHDi 130 hk

Vridmoment 320 Nm

Växellåda 6 växlad manuell

Totalvikt 3 500 / 3 650 kg

Max last 300 / 450 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 660 x 233 x 275 centimeter

Bränsletank 90 liter

Vattentank 100 literGråvattentank 100 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, farthållare, elhissar, AC motor, Truma Combi 4kw värmare, kyl, frys, gasolspis, isolerad spillvattentank, myggnätsdörr

Antal bältade platser 4

Pris som testad: 599 000 kr (inkluderar premiumpaket)

Hemsida: www. ilusioncaravaning.com

Vi lånade bilen av Mobilen i Borås, www.mobilen.eu

Rivaler

Instegsbilar i denna prisklass finns det en hel del av. Men ska planlösningen matcha är det färre aktörer. Faktiskt bara tre i hela Europa. Så vi väljer att lyfta fram dem alla.

Bürstner Lyseo T744

En ny modell för säsongen 2017. Vi testade i nr 1-2017 och gillade bilen starkt. Värmesystemet är välplanerat och det plussade vi för. Men husvagnsfönster drog ner totalintrycket. Är nästan en meter längre än testbilen, vilket kommer främre dinetten till godo. Prislappen är i basutförande jämförbar. Men utrustad och klar får du räkna med att den passerar 700 000 kronor

Benimar Mileo 282

Testbilens tuffaste rival. Byggs också i Spanien. Något längre än testbilen. Planlösningen är i stort identisk. Största skillnaden är köket, i denna r det ett vanligt vinkelkök med hög kyl. Prislappen förvisso aningen tyngre men då är utrustningsnivån skyhög. Dieselvärmare är standard.

Chausson Welcome 611 Travel Line

Lite längre än testbilen. Sticker ut genom att ha fyra kaptenstolar i dinetten och två bodelsdörrar, en på var sida om bilen. I övrigt jämförbar planlösning. Dieselvärmare är standard. Prislappen är cirka hundratusen kronor tyngre än testbilens, motiveras av mer påkostad inredning och högre utrustningsnivå.


Jag vet inte om jag uppskattar de silverfärgade plastdetaljerna. Men ramfönstren och den stabila bodelsdörren gillas skarpt.

Fast säng saknas. Istället en taksäng över U-soffan. Bäddmåttet är i minsta laget, 128 x 195 cm. Sängen hissas och sänks med en elmotor.

U-soffan bäddas snabbt och blir en okej säng. Bäddmått 119 x 219 cm.

En andra taksäng över dinetten. En riktigt bekväm säng för en person. Mäter 93 x 194 cm. Tyvärr blockerar den bodelsdörren.

U-soffan får tummen upp av ”junior editor”. Även jag själv uppskattade sittkomforten. Faktiskt ör det en av de bekvämare U-soffor jag suttit i. Det som skiljer den från många andra är att ryggstödet är högt.

Jag hade önskat ett fönster på bakstammen, en spegel kan vara okej i utställningshallen. Men när man är ute i naturen vill man kunna se ut.

Det är ljust med härlig volymkänsla ombord. Man rör sig ledigt genom bilen, passagen mellan kök och badrum upplevs inte som trång men visst får kocken får maka på sig.

Främre dinetten är ett baksäte, punkt! Ett bekvämt sådant med hela 53 cm sittdjup som ger gott lårstöd. Och ryggstödet stöttar hela ryggen, inklusive svanken.

Jag ids inte ens klaga på att man sitter för högt i framstolarna i förhållande till bordet. Eller att bordet saknar förlängningsmöjligheter så att personen i passagerarstolen slipper sträcka sig. Ty det är inte i framstolarna man ska sitta och äta eller fika.

Köket är smått fantastiskt. Det är inte bara generöst tilltaget, det är välplanerat också. Gott om plats för utensilier och torrvaror. Inte så mycket som man kan tro dock eftersom gasolutrymmet tar plats.

Att ha en liten kommod innanför dörren istället för sittplats är genialiskt. Den rymmer flaskor och bag-in-box under sin bänkskiva. Och med en extra uppfällbar skiva blir kommoden en hygglig yta att skära salladen på. Man kan faktiskt laga mat tillsammans i denna bil.

Det enda som känns trist är att man inte hittade en annan plats åt bodelsbatteriet. Förvisso lätt att komma åt men knappast ett effektivt utnyttjande av utrymmet. Och det finns bara plats för ett batteri.

Badrumet är platsen där man tydligast märker att detta är en isntegsbil. Plastigt som i en åttiotalsbil. Men funktionen är det inget fel på. Och duschen är rymlig med rejäl balja till golv. Duschdraperiet är en rullgardin, en udda men praktisk lösning. Lite trixig att öppna inifrån kabinen, man får ta i ganska rejält och det känns ovant till en början.

Hall? Nej, blott en entré. Man kan fästa klädkrokar på väggen. Men kläderna får man plocka bort när taksängen ska ner. Dörren är rejäl, med dubbla lås och ett fönster. Ovanligt påkostat för en instegsbil.

Garderoben är stor nog för två personers ytterkläder. Stövlar och extra skor får man placera i garaget. Här ryms bara de man för stunden använder.

Överskåpen är rymliga. Men avsaknad av hyllor gör dem svåra att utnyttja effektivt.

Bakom U-soffan finns tre rymliga stuv.

Insynsskydd och mörkläggning ordnas med draperi. Ett draperi som kunde varit lite längre så det inte blev så spänt när man snurrar stolarna.

Citroën är tvilling till Fiat, så förarmiljön är densamma. Med Premiumpaketet blir utrustningen fullödig så när som på stereo. Här finns ABS, airbags, antispinn, antisladd, Hill descent control, farthållare, elhissar, elspeglar, AC.

Garaget öppnar från båda sidor. Luckan har dubbla tätningar i överkant, mycket bra.

Gasolutrymmet är en trist historia. En flaska måste ut när man ska skifta. Med en Duocontrol skiftas de automatiskt vilket underlättar väsentligt. Men för egen del skulle jag beställa bilen med dieselvärmare så man slipper öppna denna lucka mer än ett par gånger per år.

Med en hjulbas på 3,8 meter är det en smidig bil att ratta. Och då den är bara 6,6 meter kort blir överhänget acceptabelt.

Planskiss

Fler tester