Tester Husbil.se

Test – Pilote C700 G

Husbil.se 2018-10-18

Alkovbilen med en dubbelsäng i var ända och dinette med motstående soffor är husbilsvärldens sockerkaka. Alla tycker om den men när de väl står vid kassan väljer de något annat. Precis som med sockerkaka är receptet på alkovbil välkänt, alla kan göra den. Men vissa lyckas lite bättre än andra. Som i detta fall.

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Alkovbilarna upplever en renässans. I takt med att målgruppen för husbilar föryngras och intresset för att hyra husbil växer gör så även alkovbilens marknad. Barnfamiljer och uthyrningsföretag är huvudmålgruppen. Men även de som vill ha maximal komfort på minsta möjliga yta lockas. Det är trots allt den mest utrymmeseffektiva och flexibla biltypen.

Pilote har sett vartåt det blåser och har idag tre alkovmodeller på programmet, två med våningssäng och så testbilen med dubbla dubbelsängar, en fram och en bak.

Komforten imponerar

Motorn är 150 hk versionen av Fiats beprövade 2,3 liters motor. Växla får jag göra själv, inte mig emot, motorn är en piggare upplevelse med manuell låda. Drivlinan passar bilen utmärkt, jag saknar aldrig kraft och kan enkelt hänga med i trafikrytmen på motorvägen. Att jag kör alkovbil med stor frontarea märks inte alls. På kurviga småvägar är bilen minst lika hemma som på wmotorvägen. I trängre trafikmiljö är det smidigt att hantera bilen, den är bara 7 meter kort. Backkameran är en god hjälp.

Det första jag noterar är hur tyst och bekvämt jag åker. Alkovbilar kan ibland väsnas en del, vanligen vindbrus. Men här är det tyst. Till och med vägljudet är väl dämpat. Inredningen ger inga som helst ljud ifrån sig.

Bilen står på ett maxichassi med luftfjädring på bakaxeln, en mycket bekväm lösning och troligen en bidragande orsak till att bilen går så stabilt på kurvig väg.

Utrustningsnivån är hög, både på komfortsidan och säkerhetssidan, passiv och aktiv. Se faktarutan. Tyvärr kostar ESP extra, ska självklart vara standard!

Hög lastvikt

Inne i bodelen är det en stor garderob, två stora lådor och fyra rymliga överskåp. Det räcker men är man fyra ombord får man ta med det nödvändigaste. I garaget ryms massor, men det är inte särskilt inrett så för att utnyttja volymen effektivt får man inreda själv. Cyklar går in.

I standardutförande har modellen ett halvt tons lastvikt. Men testbilen står som sagt på ett maxichassi och då ökar lastvikten till 1,3 ton.

Centralt placerad värmare

Pilote har nog inte tänkt att detta ska vara en åretruntbil. Men faktiskt finns förutsättningar för bekväm vintercamping. Det enda som behövs är ett utvändigt isolertäcke.

Spillvattentanken är isolerad och värms av bilens värmesystem, tömningskranen är placerad innanför tankens isolering så den kommer inte frysa. Du kan alltså fricampa även när det är minusgrader.

Värmaren är en luftburen Truma på 6kw med elpatron (4 kw är standard). Den är placerad mitt i bilen, under en av sofforna. Placeringen gör att slangarna blir korta – minimal värmeförlust - och att värmen sprids jämnt i bilen. Det finns inga utblås i alkoven eller i den bakre sängen. Men värme stiger och normalt är varmaste platsen i alkovbilar just alkoven.

Jag tycker

Testbilen har det mesta jag tycker om med alkovbilar – volym, stort fönster vid dinetten, umgängesfrämjande sittgrupp, lättkörd, klarar ett sportlov utan vidare. Den känns dessutom välbyggd.

Prislappen är attraktiv i basutförande men skenar om man fyller bilen med allt hjärtat önskar. Detta exemplar är rikligt extrautrustat, de flesta behöver inte allt detta. Det går utmärkt att avstå 150 hk motorn, tunga chassiet inklusive luftfjädringen och nöja sig med standardvärmaren. Vips så har du sparat in över 50 000:-

Dubbelsängen bak är för hög för min smak, men att få in cyklar i garaget kräver hög säng så jag förstår priotiteringen. Men! Några konkurrenter har valt höj- och sänkbar säng bak. Det kunde Pilote också gjort tycker jag.

Kort sagt: Uthyrningsföretag och barnfamiljer har i Pilote C700G en mycket intressant husbil.

Vi gillarVi önskar
Sittgruppen

Centralt placerad värmare

Spillvattentanken värms av värmaren

Komfortabel färd

Hög lastvikt

Gasolutrymmet

Träfri bodelskonstruktion

Bredare säng bak, gärna höj- och sänkbar

Att ESP var standard

USB uttag i sovrummet och alkoven

Fakta

Modell Pilote C700 G

Ursprungsland Frankrike

Chassi Fiat Camper

Motor 2,3MJ2 150 hk

Vridmoment 380 Nm

Växellåda 6 växlad manuell

Totalvikt 4 400 kg

Max last 1 300 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 699 x 230 x ??? centimeter

Bränsletank 90 liter

Vattentank 100 literGråvattentank 100 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthållare, elhissar, elspeglar, AC motor, backkamera, CD stereo, TV, 120W solpanel, 149L kyl med frys, gasolspis 2 lågor, köksfläkt, Truma luftburen värme 6kw med elpatron, markis, takrails med stege.

Antal bältade platser 6

Pris från ca: 616 000:-

Pris som testad ca: 760 000:-

Hemsida: www.pilote-husbil.se

Vi lånade testbilen av Skoklosters Husbilar & Husvagnar i Bålsta, www.skoklosters.se

Rivaler

Att testbilen ligger bra till på marknaden blir tydligt när vi letar rivaler. Kvalitetsmässigt är det en mellanklassbil. Men prismässigt hittar vi rivalerna i instegsklassen. I alla fall när vi jämför grundpriset.

Sunlight A70/Carado A464

30 cm längre, vilket är en hel del i sammanhanget. Den extra längden kommer främst köket och badrummet tillgodo. Utförandet är enklare än testbilens men kvaliteten är erkänt hög.

Prislappen är jämförbar.

Sun Living A75 DP

40 cm längre än testbilen, det ger dubbla garderober och större kök. Men det som sticker ut är badrummet. Med hjälp av en jalusivägg trollas halva badrummet bort när det inte används. Det ger bilen klassledande golvyta. Pris i nivå med testbilen.


Med en alkov över förarhytten vinner man 3 kvm boyta, varför ska man tacka nej till det? En halvintegrerad husbil med taksäng kan aldrig bli lika praktisk som en alkovbil.

Notera att det är ramfönster, i denna prisklass använder många tillverkare husvagnsfönster för att hålla nere priset.

Sängen bak mäter 131 x 217 cm. I smalaste laget. Det tarvas stege för att ta sig i och ur.

Notera de små hyllorna bredvid överskåpen. Bra plats för klocka, bok, telefon. Tänk om det fanns ett USB uttag i närheten.

Alkovsängen mäter 142 x 209 cm. Takhöjden är godkända 62 cm. Ingen risk för klaustrofobi. Pilote har lyckats få till en riktigt trevlig alkov. Den har till och med sänggavel i huvudändan, det har jag aldrig sett förut.

Dagtid kam man skjuta ihop sängen och få en enklare passage till förarhytten.

Jag stortrivdes ombord. Det är ljust och med volym, men samtidigt mysigt. Gott om fönster runt sittgruppen höjer trivseln avsevärt. Det är ovanligt med fönster i bodelsdörren i denna prisklass.

Vit nederdel på luckorna till överskåpen är jag tveksam till. Det är snyggt, inte tu tal om det. Men man tar ofta där och jag kan tänka mig att det blir solkigt om man inte håller efter.

Gasolutrymmet är föredömligt. Ingen tröskel, flaskor bredvid varandra, stor lucka som är ur vägen vid flaskbyte.

Dubbeldinetten är, efter U-soffa, min favoritdinette. Den är mer samlande än halvdinetter där man använder framstolarna som matstolar. Dessutom är den lättbäddad.

Ryggstöden ger gott svankstöd. Vid bäddning är de dock värdelösa, så Pilote erbjuder en särskild dyna enkom för bäddning av dinetten.

I bilar med fyrsittsdinette kan man normalt inte snurra framstolarna, de behövs ju inte.

Men Pilote har valt att ha snurrbara stolar, både förarstolen och passagerarstolen kan snurras. Och det är ingen dum idé. Passagerarstolen blir en utmärkt tevefåtölj.

Bordet har en förlängningsskiva som enkelt snurras ut från bordets undersida.

Badrummet är inte stort. Men det är plats nog runt toaletten och även duschen är duglig.

Kabinens höjd är 188 cm, i takluckan är det 198 cm högt.

Köket är mycket kompakt. Men funktionen räddas av att man valt ett tvålågigt kök och gjort en utdragbar skärbräda. Lådorna och överskåpen är rymliga. Det finns plats för såväl utensilier som torrvaror.

Hallen har skoskåp, rejäl dörr med stort fönster, dock inga klädkrokar. Något vi normalt slår ner på stenhårt. Men det är okej i detta fall. Krokar finns på väggen mitt emot köket, och de når man lätt när man kliver in.

I hallen finns även en uppfällbar extra sittplats. En Pilote-finess som ingen apat efter ännu. Konstigt nog för det är en god idé.

Mellan kök och sovrum hittar vi garderoben. En rymlig sådan. Med två lådor längst ner.

Tack vare maxichassi och luftfjädring är det en bekvämare resa i denna hytt än i många andra alkovbilars.

Pappersplisséer mörklägger och insynsskyddar. Tillval.

Garaget är rymligt men tämligen oinrett. På sidan med största luckan är det en rejäl tröskel.

Luckan är tätad med dubbla lister, en på luckan och en i karmen.

Överhänget är inte särskilt långt och kommer inte orsaka problem. Det är en husbil med goda proportioner.

Planskiss

Gillade du att läsa detta testet? Klicka här för att köpa begagnade eller nya tidningar från Husbilen Test, från 19 kr (digital tidning).

Fler tester