Tester Husbil.se

Test – Adria Coral Supreme 670 SL

Stefan Janeld 2018-06-01

Nya Coral har ingen av den tidigare modellens svagheter. Alla försändringar som gjorts är till det bättre. Hur ofta kan man säga det om en ny husbilsmodell? Men tro för den skull inte att det bara strös ros över bilen, det blir lite ris också.

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Coral 670 SL är en klassisk husbilsmodell. I Sverige en av de bäst säljande genom tiderna. Hittills har den varsamt förfinats från år till år. Men den här gången är det ”ut med det gamla, in med det nya” som gäller.
De mest uppenbara nyheterna är att man valt en välvd taklinje, precis som på sina modeller med taksäng, och att golvet numera är utan nivåskillnader.
I det välvda taket ovanför sittgruppen är det två stora, öppningsbara, takfönster. Adria kallar det ”Blue Sky Thinking” och sittgruppen benämns ”Sky Lounge”. Namnen må klinga flygplats men känslan ombord är mer åt det kyrkliga hållet. Även en grå dag som denna är det ljust ombord och luftigheten gör att bilen känns större än den är.

Coral finns i tre versioner – AxessPlus och Supreme. Axess byggs på Citroën medan de andra tu byggs på Fiat. Det mesta är identiskt mellan Citroën och Fiat. De byggs i samma fabrik. Men avgasreningen skiljer sig. Fiat använder en teknik med dubbla EGR ventiler som gör att man bränner avgaserna en extra gång och därmed når Euro 6 utsläppsnivå.
Citroën har valt att använda AdBlue för att nå samma reningsgrad. En lösning som väger lite och som kräver påfyllning. Man kan heller inte få automatlåda till Citroën.
Testbilen är i maxade Supreme utförandet, signaleras av silverlacken som alla Adrias Supreme modeller har som standard.

Adria är ett av få företag som fortfarande bygger husbilar med träreglar. Motiveringen är att trä är starkare än de plastreglar som vanligtvis används. Men på de mest utsatta ställena, där fuktskador riskeras, används plastreglar.
Lite förenklat kan man säga att de blandar träets vridstyrka med plastens fukttålighet. De kallar sitt system för Comprex och uppenbarligen litar man på det för man ger sju års garanti mot fuktskador.

Laståsna med bra ljudkomfort
Innan testet var jag orolig att de stora takluckorna skulle generera vindbrus i högre hastigheter. Men min oro visar sig obefogad. Bilen är en av de tystare jag kört. Till och med motorljudet är mer dämpat än vanligt. Om det beror på att Adria monterat extra ljuddämpning eller om det är textilierna i den stora sittgruupen som absorberar ljudet vet jag inte, men tyst är det.

Utrustningsmässigt finns allt jag förväntar mig utom stereo och backkamera. Klimatkontroll, farthållare, elhissar, elspeglar, centrallås inklusive bodelen.
Den aktiva säkerheten håller god nivå – antispinn, Traction+ antisladd (ett bättre system än simpla ASR), ABS bromsar, hjälp för start i backe, en funktion som i kraftigt nedförslut håller en jämn låg fart så du kan fokusera på att styra. Även backsensorerna räknar jag in i säkerhetsutrustningen.

Detta exemplar står på maxichassi med totalvikt 4 400 kg. Adria anger en fordonsvikt i körklart skick på ca 3 000 kg. Men det gör de för alla Coral, oavsett om det är en Axess, Plus eller Supreme. Med all den extrautrustning som testbilen har är bilen säkerligen ett par hundra kilo tyngre.

Värt att känna till: Numera kan man få Adrias husbilar med 3 800 kg totalvikt på lightchassi.

I den olastade testbilen är det lite skumpigt över tvära ojämnheter. Det krävs vikt för att de två bladfjädrarna ska agera mjukt. På landsväg är färden värdig, det finns en tyngd i bilen som är angenäm. Om du vill få bättre komfort kan du kryssa i hjälpluftfjädring på bakaxeln i tillvalslistan, kostar 5 900 kronor och är värd varenda krona.
Motorn på 150 hk är kopplad till en manuell sexväxlad låda. En beprövad drivlina som passar bilen väl. Att betala ytterligare 30 000 kronor för 180 hk motorn känns inte motiverat.

För svenskt klimat
Sverige har länge varit Adrias största marknad. Och de vet vad som krävs av en husbil för att fungera även vintertid här i Norden.
Isolerad och uppvärmd spillvattentank, luftspalter utmed väggarna och värmesystemet är draget så kallras motas runt sängarna. Spillvattentankens tömning regleras med ett vred i garaget, ingen risk att den fryser.
Standard är en luftburen värmare från Truma. Men i Plus och Supreme modellerna kan man få Aldes vattenburna värme för en merkostnad på ca 20 000 – 35 000 kronor beroende hur utbyggt man vill ha systemet.
Den vattenburna värmen är tyst, drar mindre gasol och man kan med en värmeväxlare använda motorns överskottsvärme att under färd värma bodelen.
Testbilen är försedd med Alde. Och systemet är riktigt välplanerat och inkluderar vattenburen golvvärme i hela bilen ända fram till pedalerna.
Den som vill kan kombinera Alde systemet med en dieselvärmare från Webasto.
I överskåpen saknas sarg i bakkant, så om du proppar in prylar blockerar du luftflödet.

Jag tycker
Detta är en mycket komfortabel husbil för två personer. De ändringar man gjort jämfört med föregångaren lyfter bilen till en ny nivå.
Styrkan med bilen är att den inte har några egentliga svagheter. Det finns brister i detaljer och finishen är inte alltid på topp. Men kompetensen, komforten och användarvänligheten är mycket god.

Särskilt lyckad är sittgruppen. Den är rymlig och bekväm med ett stabilt bord. Takhöjden och de stora takfönstren gör stor skillnad för trivseln.
Jag saknar dock ett fönster över lillsoffan, dels för att ge baksätespassagerarna en bättre utsikt, men även för att en ensam förare ska ha lite bättre koll vid vänstersväng.

De par som tidigare valde en bil med taksäng för att ha barnbarn med sig en helg om året har med ”Sky Lounge” fått en god anledning att avstå taksängen.

Vi gillar Vi önskar
Sittgruppen – stor, bekväm, stabilt bord

De stora takfönstren över sittgruppen

Golv utan nivåskillnader

Rejäl tryckvattenpump

Vattenburen golvvärme i hela bilen

7 års fuktskadegaranti

AL-KO chassi – det är bilen värd

Fönster ovanför lillsoffan

En hall


Fakta:

Modell Adria Coral Supreme 670 SL

Ursprungsland Slovenien

Chassi Fiat Camper 44H

Motor 2,3MJ 150 hk

Vridmoment 380 Nm

Växellåda 6 växlad manuell

Totalvikt 3 500/4 400 kg

Max last 497/1 297 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 750 x 229 x 285 centimeter

Bränsletank 120 liter (standard på Supreme)

Vattentank 140 literGråvattentank 85 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, farthållare, elhissar, Klimatanläggning motor, Alde vattenburen värme inkl golvvärme, värmeväxlare, isolerad och uppvärmd spillvattentank inklusive tömning, myggnätsdörr, markis, förberedd för backkamera och TV, spis 3 lågor, kyl med frysfack, aluminiumfälgar, langetterade mattor

Antal bältade platser 5

Pris från: 757 900 kr

Pris som testad: 891 700:-

Hemsida: se.adria-mobil.com/

Vi lånade bilen av Adria i Tenhult


Rivaler
Halvintegrerade bilar med långbäddar och garage är det knappast någon brist på. Men i testbilens pris- och kompetensnivå är utbudet lite skralare. Bilarna är antingen billigare och därmed konkurrenter till Coral i Axess utförande eller så är det dyrare bilar i premiumsegmentet.

LMC Cruiser T673 G Comfort
Ett par decimeter kortare än testbilen. Större kök. Det betyder att man gjort sittgruppen mindre än på testbilen. Badrummet är inte delat. Stoltserar med marknadens längsta fuktskadegaranti – 12 år. Prislappen med jämförbar utrustning är ca 50 000 kronor lättare.

Knaus Sun Ti 700 MEG Platinum Selection
Troligen testbilens största rival. På pappret väldigt lik vad gäller planlösning och utrustningsnivå. Dubbelgolvet rymmer mer, det finns utvändig lastlucka för att stuva in packning. Grundpriset är högre men likvärdigt utrustad jämnar det ut sig.


Det är bara Supreme versionen som är silverfärgad. Självklart har den ordentliga ramfönster.

I sovrummet är det höga långbäddar. Men inte högre än att jag med mina 182 cm sitter raklång utan att slå i huvudet. Sängarna är båda 80 cm breda, 5 cm smalare i fotänden men det påverkar knappast komforten. Höger säng är hela 210 cm lång. Vänster blott 185 cm.
Man kan bädda ihop sängarna, men inte över hela längden. Bäddmåttet blir 150 x 200 cm. Gör man detta krävs stege för att komma på plats.
Längs sängarna löper konvektorer som motar kallras. Men då det saknas en sarg som hindrar täcket att blockera luftflödet får man vara lite aktsam.

Sittgruppen – Sky Lounge” – är en härlig plats att vara i. Det är högt i tak och otroligt ljust. Dessutom bekvämt med bra sittdjup och gott stöd för svanken. Bordet är stort, men inte skrymmande, och står stadigt. Man kan bädda sittgruppen genom att sänka bordet, men testbilens bordpelare ville inte vara med så bild uteblev.
Pricken över i vore ett litet fönster över lillsoffan. Då får man bättre utsikt, särskilt som baksätespassagerare. Även föraren skulle vara tacksam varje gång han ska svänga vänster ut på en väg.

Inredningen känns exklusiv. På vissa ställen brister det i detaljfinishen men det påverkar inte funktionen eller helhetsintrycket. Färgskalan är elegant och mysbelysningen har en varm ton.

Tömningen till spillvattenkranen är placerad i det varma garaget. Frysrisk nolla.

Långbäddar i kombination med delat badrum och generöst tilltagen sittgrupp kräver att köket hålls kompakt. Bilen är trots allt bara 7,5 meter. Men det kompakta formatet till trots är det ändå relativt gott om arbetsyta. Tacka de tre brännarna på rad för det. Köksfläkt är standard men ugnen som testbilen har kostar extra.
Extra glad blir jag över att Adria äntligen har optimala 90 cm arbetshöjd. De har i flera år envisats med för höga kök.

Badrummet är delat, toalett på ena sidan och dusch på andra. Toalettdörren kan användas för att stånga av mot köket och då blir det ett stort badrum över hela bilens bredd. Bekväm höjd på toastolen, bra med svängrum, tillräckligt med plats för toalettartiklar. Fönstret uppskattas.
Duschkabinen är av normal storlek. Hjulhuset inkräktar på golvytan men det stör inte funktionen nämnvärt. Det är 195 cm i takhöjd. Räknar man höjden i takluckan är det hela 208 cm.

Hall saknas. Blott en ingång erbjuds. Dörren är rejäl och med dubbla lås. Under färd kommer inget vägljud in denna väg. Fönstret i dörren uppskattas.

Garderoberna under sängarna har en smart dörrlösning. För att få maximal öppning öppnas de framåt, men i öppet läge hindrar de dig att nå det du vill ha. Adrias lösning är att man i öppet läge skjuter in dörren i garderoben. Hur fiffigt som helst!

Garderob med två lådor under bredvid duschkabinen.

Ett plissédraperi insynsskyddar sovrummet.

En femte bältad sittplats finns vid behov.

Insynsskydd ordnas med pappersplissé. I dörrarna är det den dubbla varianten som isolerar bättre.

En välutrustad cockpit med allt dagens komfortbilist behöver. Utom stereo och backkamera, det kostar extra. Men backvarnare finns.

Garaget öppnar stort från båda sidor. Skenor med öglor för att surra lasten. Några mindre hyllor.

Gasolutrymmet får godkänt. Det öppnar stort och flaskorna står sida vid sida.

Det är ganska långt överhäng. Lastar man tungt i garaget är det risk att man äventyrar vägegenskaperna.

Se alla Adria modeller här!

Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ

Fler tester

Mest lästa

Tack för din prenumeration!

Du har nu valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev.