Tester Husbil.se

Test – Bürstner Ixeo i720

Husbil.se 2019-02-27

Nya helintegrerade Bürstner Ixeo är både välutrustad och inbjudande. Den är prismässigt placerad i övre mellanklassen, på gränsen till premium. Det är i detta prissegment stenhård konkurrens. Har nykomlingen vad som krävs?

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Ixeo namnet är djupt förknippat med halvintegrerade taksängsbilar. Ixeo var ju modellen som för tio år sedan gjorde taksängen till accepterad lösning i halvintegrerade husbilar. Men nu ska modellserien inkludera även helintegrerade modeller. Inte helt ologiskt, de har ju förvisso också taksäng.
Bilen placeras sig i mellanklassen och är arvtagare till Aviano, en modellserie Bürstner haft stora framgångar med. Varför man valde att införliva den nya modellen i Ixeo serien istället för klassiska Aviano? Troligen två anledningar. Dels får man ett mer överskådligt modellprogram med färre modellserier. Dels var senaste versionen av Aviano ingen stor succé. Det var en LMC med andra dekaler. De flesta såg igenom detta och valde att köpa LMC versionen istället. Då fick man ju tolv års fuktskadegaranti istället för Bürstners femåriga.

Trivs inte på kullersten
På motorvägen är bilen en mycket komfortabel färdkamrat. Jag sitter bra och överblicken är god. 150 hk motorn pinnar på bra. I trivselfart runt 90 km/h är det en avkopplande och tyst färd. Automatlådan är bekväm att ha när jag svänger av in mot centrala Örebro. Det är tät trafik och jag får köa en del innan jag når fram till målet – Örebro slott. Att slippa växla hela tiden är skönt.
Kullerstensgatorna ger en ljudlig färd. Chassit klarar inte att svälja ojämnheterna. Det rister i inredningen och bodelens väggar agerar resonanslåda. Jag tar det nätt och anpassar farten till rådande underlag. Till de bakomvarandes irritation.
De många vägarbetena inkräktar på körbanans bredd, men det känns aldrig nervöst. Jag har full koll på bilens dimensioner. Lättkörd? Ja!
Bilen är välutrustad, på såväl säkerhets- som komfortsidan har jag allt jag kan önska. Till och med värmesitsar! En sällsynt finess i husbilar.

Förhöjd totalvikt en god idé
Något garage har inte denna modell. Toaletten har sin plats längst bak och det omöjliggör garage. Men det finns stora stuv under de låga långbäddarna. Åtkomliga både utifrån och inifrån. De öppnar inte särskilt mycket genom de utvändiga luckorna, att knö in campingmöbler blir svårt. Man får ta mått och köpa möbler efter stuvutrymmets storlek.
Det finns en garderob i badrummet och överskåpen är rymliga. För två personer är det ingen konst att få in semesterpackningen. Är man fyra, det finns fyra sovplaster och fyra bältade platser, får man packa med omsorg. För er som vet med er att ni kommer vara fler än två ombord större delen av tiden är det en god idé att välja en annan planlösning, med garage.

Något lättviktsbygge är detta inte. Särskilt inte med all den utrustning som testbilen försetts med. Den väger in på cirka 3 200 kg, att registrera med 3 500 kg totalvikt är inte tillrådigt.
Nu ska sägas att en hel del utrustning är standard. Så även i basutförande är det en god idé att registrera bilen med förhöjd totalvikt. Testbilen hade totalvikten 4 000 kg och får då lasta 805 kg. Dessutom. Bilar över 3 500 kg berörs inte av nya fordonsskatten, det blir alltså billigare att äga bilen med högre totalvikt.

Vintercamping kräver elstolpe
Testbilen har Alde vattenburen värme. En tyst och effektiv värmekälla som är högt uppskattad av oss nordbor. Jag finner luftspalter utmed väggarna och även in i överskåpen. Men det är lätt att blockera luftflödet i överskåpen eftersom det inte finns någon sarg som stoppar från att trycka in saker för långt.
Spillvattentanken är isolerad och även dess tömningskran är placerad innanför isoleringen. Men tyvärr krävs 230 volt för att värma tanken. Det gör att fricamping vintertid inte fungerar. Varför man inte ordnat så tanken värms av värmesystemet är för mig en gåta på en annars så kompetent husbil. Vill du spara en slant och även få mer lastvikt kan du köpa bilen med Trumas luftburna värme.

Jag tycker
Ixeo i:s största styrka är trivseln. Det är ljust ombord, god rymdkänsla, med härlig utsikt genom stora fönster och man rör sig ledigt genom bilen. Den digra utrustningsnivån gör bilen enkel att leva med. Att möbeldesignen känns modern och tilltalande gör inte saken sämre. Det känns riktigt lyxigt ombord.

Hade man lagt lite mer tid på detaljfinishen och låtit värmesystemet värma spillvatentanken hade det varit en fullträff, i mina ögon. För paret som hellre söker sig till värmen än skidbacken saknar min kritik betydelse. Detaljmissarna kommer ordnas av säljande företag och vid medelhavet behöver man inte värma spillvattentanken.


Vi gillar Vi önskar

Välutrustad

God lastvikt

Golv utan nivåskillnader

Bred bodelsdörr

Inga trånga passager ombord

Träfri bodelskonstruktion

Tystare färd på ojämn väg

Trappa vid förardörren


Fakta

Modell Bürstner Ixeo i720

Ursprungsland Tyskland

Chassi Fiat Camper

Motor 2,3MJ2 150 hk

Vridmoment 380 Nm

Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell)

Totalvikt 4 000 kg

Max last 805 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 739 x 232 x 296 centimeter

Invändig höjd 199 cm

Bränsletank 120 liter

Vattentank 120 literGråvattentank 90 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthållare, elhiss förardörr, elspeglar, backkamera, klimatanläggning motor, Alde vattenburen värme, skinnklädsel, kylskåp 145 liter, ugn, köksfläkt, gasolomkopplare, multimediasystem

Antal bältade platser 4

Pris från ca: 854 400:-

Pris som testad ca: 1 000 890:-

Hemsida: www.buerstner.com/se

Rivaler

LMC i710 Explorer Premium
Testbilens svåraste konkurrent är en koncernbroder. Snarlik planlösning. Saknar skiljevägg till sovrummet och känns därmed ännu luftigare. Vattenburen värme inklusive golvvärme. Trumfkortet är marknadens längsta fuktskadegaranti – 12 år. Pris i nivå med testbilen.

Eura Mobil Integra Line i730 EB
Byggs med teknik hämtad från flygindustrin, bodelen limmas ihop och blir mycket stabil. Säljs i Sverige endast i fullutrustat utförande inklusive bland annat solpanel och värmegolv. 10 års fuktskadegaranti. Pris i nivå med testbilen.


Det är något väldigt bekant över modellen, den känns inte så ny som den faktiskt är.

Sovrummet med sina låga långbäddar skänker volymkänsla till hela bodelen. En skottvägg mot köket gör att bilen inte är den öppnaste på marknaden. Skottväggen har en vikbar tredjedel som öppnar upp lite extra när så önskas. Fördelen med en vägg är att matos inte har fri väg till sängkläderna.
Sängarna mäter 75 x 198 respektive 75 x 193 cm.
Fönstren är ovanligt stora och placerade för god utsikt – gillas.

Den främre taksängen kommer ner djupt, stege tarvas icke. Ett steg i lillsoffan räcker.
Bäddmåtet är 138 x 195 cm. Bra med två läslampor på samma sida, synd bara att de inte är placerade på en flexibel arm för snabb justering.

Sittgruppen är riktigt bekväm. Både som umgängesplats och baksäte. Sittdjupet är 50 cm och ger gott lårstöd.

En ljus och välkomnande interiör utan trånga passager och med ett golv utan nivåskillnader.

Bred bodelsdörr betyder mer för trivseln än man kan tro. Hör kan man gå in utan att vrida överkroppen.

Köket är inte stort, här är kompromissen för att få en rymlig sittgrupp. Lådorna är färre än det först verkar. Men det är nog med plats i lådor och skåp för såväl torrvaror som utensilier.

Bakom det grå skåpet döljer sig en dedikerad hylla för kaffemaskin. Mitt emot köket ett 145 liters kylskåp.
Nog kunde man kostat på sig ett täcklock över hon! Det är ändå en bil i miljonklassen.

Badrummet längst bak saknar fönster men har taklucka för ljus och vädring. Duschkabinen har hela 195 cm i takhöjd.

I badrummet har även en rymlig garderob sin plats.

Hall saknas, detta är blott en entré. Det finns utrymme för skor under lillsoffan. Men då måste man ta bort dynorna och öppna luckan under. En lucka i soffans sockel vore välkommet.
Konvektorn till värmesystemet har en lite märklig placering. Den skulle gör mer nytta utmed väggen. Som den nu sitter är det omöjligt att skapa den skorstenseffekt som ett vattenburet system med konvektorer bygger på..

Sängarna hålls vid behov uppe av gasfjädrar. Utrymmena under är rymliga och nås även via utvändiga luckor.

Bilen har ett grunt dubbelgolv som ger ett par invändiga stuvutrymmen. Dubbelgolvets huvudsakliga syfte är att ge ett varmare golv vintertid.

Papperspliséer insynsskyddar och mörklägger. Den främre kan man lämna halvvägs uppe, då ger den insynsskydd men man får in ljus.

Man har god koll på sin framfart tack vare stora glasytor och bra backspeglar. Utrustningsmässigt saknas ingenting på vare sig komfort- eller säkerhetssidan.

Ett okej gasolutrymme. Gasolomkopplare halverar antalet besök i utrymmet. Bra att luckan öppnar uppåt, då är den helt ur vägen.

Servicepunkter för vattensystemet är samlade bakom en lucka. Här finns även kontakten för att koppla in sig på landström.

Fina proportioner. Överhänget finns där men eftersom bilen saknar garage kommer lasten hamna närmare bakaxeln. Risken att lasta bort de goda vägegenskaperna är obefintlig.

Se alla Bürstner modeller här!

Fler tester