Tester Husbil.se

Test – Pössl Summit 640

Husbil.se 2018-06-01

Med Summits två modeller – tvär- och långbäddar – har Pössl gett sig in i plåtisarnas elitserie. Vi tog långbäddaren Summit 640 ut på tur en tidig vårdag för att se om den är så toppen som namnet antyder.

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Pössl är störst i Europa på att omvandla skåpbilar till mobila bostäder. Man säljer nästan dubbelt upp mot näst största inredaren av skåpbilar – Knaus.
Ett av skälen är att man levererar hög byggkvalitet till rimligt pris, något vi konstaterat flera gånger i tidigare tester. Ett annat skäl är det digra modellutbudet – inte mindre än 21 modeller. Pössl säljs även under namnet Globecar, identiska bilar men med skilda åt med dekaler och textilier.
Normalt placeras modellerna från Pössl i mellanklassen. Men med Summit spänner man sina muskler och visar att man minsann kan vara med och ge premiumtillverkare som exempelvis La Strada och Westfalia en match.

Tji vindbrus
Det första jag noterar på motorvägen till Nynäsham är tyst färd. Den normalt brusiga takluckan stör inte alls, och från inredningen kommer inga missljud. Däcksljud letar sig in, ja och motorn gör sig påmind vid acceleration, i avsaknad av andra ljud upplevs däcksljudet som högre än vanligt.

Drivlinan är 150 hästars versionen av Fiats 2,3 liters motor kopplad till deras automatväxlande Comfort Matic. Passar bilen som hand i handsken. Vill du spara en slant kan du välja den lite klenare på 130 hästar, men att kosta på för det 177 hästkrafter starkaste alternativet är bortkastade pengar.

Jag håller mig till asfaltsvägar så chassit utsättas inte för några större påfrestningar. Men jag noterar ändå en ovanligt god fjädringskomfort. En titt under bilen visar bra med luft mellan genomslagsgummit och bladfjädern. Normalt ligger de dikt mot varandra och ger minimal fjädring. Nu är bilen olastad, med vatten i tanken och semesterpackning kommer fjädringsvägen minska.

Stort lastutrymme
I basutförande är lastvikten 540 kilo. Inte klassledande men bra. Och Pössl har gjort vad de kan för att rymma semesterpackning för två. Inne i bodelen är det gott om överskåp, en hylla finns över förarplatsen och två garderober i sängarnas fotändar.
Den ena garderoben har en dörr och nås från sidan, den andra nås ovanifrån via en lucka. Se bild.
Överskåpen rymmer även de en hel del. Men det som sticker ut är garaget under sängarna. Genom att ställa vattentanken på höjden och gasolflaskorna i fil har man fått fram ett av plåtisvärldens bredaste stuvutrymmen.
Vill man få in höga paket är det enkelt att vika upp sängarna. Lite trixigare, men knappast en utmaning, är det att plocka bort den lilla trappan för att få in långa saker. Man måste lossa två handtagsförsedda skruvar.

Vintern då?
Värmekällan ombord är en gasoldriven 6Kw Truma Combi med elpatron. Den kommer hålla varmt utan problem. Man har placerat värmaren under soffan i sittgruppen, en central placering som ger korta värmeslangar och därmed minimala förluster.
Spillvattentanken under bilen är isolerad men inte tömningen.
Luftspalter in i överskåpen finns, men inget utlopp för luften.
Man har avstått rutor på bakdörrarna och nöjt sig med fönster längs sidorna. Undertecknad föredrar rutor i bakdörrarna eftersom de enkelt kan isoleras bort med ett invändigt isolertäcke. Att hindra kallras från sidorutorna är inte lika enkelt.
Som helhet kommer bilen fungera väl även i kallare väderlek. Komplettera med ett utvändigt isolertäcke till förarhytten och håll spillvattentankens tömning öppen med en balja under så uppstår inga problem.

Jag tycker
Pössl håller även i övriga modeller hög byggkvalitet. Klart i nivå med premiumsegmentet. Steget till premiumkänsla är därför inte långt. Det handlar om textilklätt tak, ramfönster, indirekt belysning och ett funktionellt badrum.

Personligen hade jag önskat dieselvärmare, dels för att jag tycker om att ha rejält med bränsle till värmaren, dels för att Summits gasolutrymme är svårjobbat. Jag förstår att man prioriterat stuvutrymme, så jag har egentligen inget emot gasolutrymmet. Jag vill bara minimera antalet mackbesök.

Som helhet levererar testbilen det som förväntas av en premiumplåtis vad avser komfort, kompetens och kvalitet. Prislappen är högre än vi är vana vid från Pössl, men knappast avskräckande sett till kvalitet, kompetens och komfort.

Pössl är egentligen inte en tillverkare, man har ingen fabrik. Företaget är helt inriktat på att utveckla och marknadsföra sina modeller, byggandet har man överlämnat till Dethleffs. Som i sin fabrik i Isny har en dedikerad lina för Pössl.

Det får en del att tro att Pössl är Dethleffs plåtisfabrikat och att man ingår i Hymers sfär av varumärken. Men så är det alltså inte. Man är en helt fristående aktör som köper produktionskapacitet av Dethleffs.


Vi gillar Vi önskar
Byggkvaliteten

Badrummet

Köket

Textilklätt tak

Stort stuvutrymme

Lätt att få undan sängarna för mer lastvolym

Tyst taklucka

Breddbar soffa för bättre baksäteskomfort

Textilklädda väggar

Mer ergonomiskt gasolutrymme


Fakta

Modell Pössl Summit 640

Ursprungsland Tyskland

Chassi Fiat Ducato

Motor 2,3MJ 150hk

Vridmoment 380 Nm

Växellåda Automat (robotväxlad manuell)

Totalvikt 3 500 kg

Max last 540 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 636 x 205 x 261 centimeter

Bränsletank 90 liter

Vattentank 100 literGråvattentank 80 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, klimatanläggning motor, GPS, förberedd för backkamera, CD stereo, Truma Combi 6kw värmare, kyl med frysfack, gasolspis, markis, myggnät för skjutdörren

Antal bältade platser 4

Pris som testad: 649 000 kr

Hemsida: www.pössl.se

Vi lånade bilen av Husbilar Pukavik, www.husbilarpukavik.se

Rivaler
I premiumsegmentet av inredda skåpbilar hittar vi i Sverige tillverkare som Westfalia, La Strada, Malibu och Hymer. Alla med en högre prislapp, det är ingen större utmaning att passera 700 000 kronor. Sett till priset ger Pössl dem alla en tuff match.

La Strada Avanti EB
Samma idé som testbilen men utförandet är exklusivare och komforten högre. Textilklädda väggar, tallriksfjädrar under sängarna. Ett dubbelgolv ger en högre profil men också varmare fötter och lägre ljudnivå. Det enda vi i vårt test i nr 4-2013 kunde klaga på var att takluckan släppte in en del vindbrus under färd.

Malibu 640 LE
Carthagos plåtisar har kommit starkt de senaste två åren. Styrkorna är en ombonad inredning i linje med övriga Carthago husbilar. Badrummet där toaletten göms undan när den inte används är en finess som fått efterföljare. Av någon outgrundlig anledning har man valt husvagnsfönster.


Foto: Camperonline.it


På utsidan är det endast ramfönstren som signalerar att det är en lite exklusivare modell.

Långbäddarna är hopbäddade på mer än halva sängens längd. Det gör att man kan bre ut sig rejält nattetid. Man kommer på plats via en stabil trappa. Madrasserna vilar på träribbor, komforthöjande och ventilerande.
Höger säng är 195 centimeter lång, vänster 183 centimeter. Båda är 81 centimeter breda. I axelhöjd är det en 196 centimeter bred dubbelbinge.

Sittgruppen är den för biltypen gängse: Ett smalt bord, en smal soffa, två bekväma fåtöljer. Vi hade önskat att soffan gick att bredda så två kan sitta bekvämt. Likaså hade läslampor på arm varit välkomna.

Köket är ett av de bättre i klassen. Gott om avställningsyta, rejält med utrymme i lådor och skåp för torrvaror och utensilier. Kylskåpet är inte av största modell, men klart tillräckligt för två personer. Med större kyl försvinner värdefull avställningsyta. Kylen drivs av en kompressor, precis som hemma.

Normalt tycker jag illa om trolleribadrum. Men här är trolleritricket av godo. I grundutförande är det en rymlig toalett med handfat. När det ska duschas tar man tag i handtaget på väggen som huserar handfatet och drar till. En magnet släpper sitt grepp och du kan snurra väggen ett kvarts varv och uppenbara en duschkabin. Utrymmet tål vatten, inga draperier behövs.

Egentligen en ganska anonym bodel. Inget iögonenfallande publikfrieri. Smakfull är ordet jag återkommer till.
Den smala soffan är inte i vägen när man rör sig ombord. Men den är heller inget vidare baksäte för två personer. Det hade varit önskvärt att kunna bredda den vid behov.

Soffan har en finess. Man kan skjuta fram sittdynan och ryggstödets nederkant följer med och man får en mer tillbakalutad sittställning.

Det är inget litet stuvutrymme under sängarna. Utan att veta säkert skulle jag kalla det klassledande.

Behöver man mer volym för att frakta höga saker, eller vill ha cyklarna ombord under färd, är det busenkelt att vika upp sängarna och spänna fast dem i uppfällt läge.
En detalj: Jag skulle vilja att det fanns ett spänne i var ände av sängarna när man står inne i bilen och vinklar upp sängarna, inte som nu bara vid bakdörrarna.

Gasolutrymmet offras för det stora lastutrymmet. Det har luckan in mot lastutrymmet istället för som brukligt bakåt. Ergonomin blir lidande, det är tungt att hantera gasolflaskor.

Under vardera sängs fotände häckar en garderob. Den ena nås ovanifrån genom att lyfta madrassen. Den andra nås från sidan via en liten dörr.

En välutrustad cockpit med multimediasystem med GPS, klimatanläggning, farthållare, elshissar, elspeglar, ESP, antispinn, hjälp för start i backe, ABS bromsar, airbags. Det enda testbilen saknade var backkamera. Multimediaenheten är förberedd för funktionen men själva kameran var inte monterad.

Insynsskydd och mörkläggning ordnas med plisségardiner.

Myggnät i skjutdörrens öppning. Skjutdörren har en finess – soft close. Inget mer drämmande med skjutdörren som väcker alla i närheten. Dra igen den lite försiktigt, sista biten dras igen automatiskt – mjukt och försiktigt

Värmaren har sin plats under soffan i sittgruppen. En perfekt placering då det ger korta slangar och därmed maximalt utnyttjande av värmarens kapacitet.

636 centimeter lång, det bör en plåtis med långbäddar vara. De 37 centimeter kortare versionerna har väldigt trånga sittgrupper med små bord.

Planskiss

Fler tester