Nyheter Husbil.se

Provläs boken Husbilsresan – del 2 av 2

Husbil.se 2019-04-09

Om du missat första delen av Husbilsresan så finns den här.

Min fru serverade en härlig frukost på sängen och sen var det bara att hoppa i plurret. Så lunka vi så småningom från Bacchi buller och tumult ljuder i cd-spelaren när vi tuffar vidare. Nu åker vi på landsbygden mot nästa mål. Vi skulle klämma ett par nätter till innan färjan gick. Vi hade gott om tid och knappade in undvik motorväg på GPS:en.

Efter ett par timmar börjar vi närma oss Skåne och börjar titta efter en ny GRATIS plats. Kollade på alla mina guldkorn och även på laptopen den bästa ställplats sidan på nätet (www.campercontact.com).

Vår egna tjänst – Upptäck den nya stora söktjänsten för ställplatser/husbilsplatser i Sverige hos Husbil.se. https://www.husbil.se/stallplatser/

Hittade Sjöaltesjöns badplats (56.352873, 13.233156) på badkartan.se. Ett lagom stopp. Blev ett plums i vattnet och sedan lite Boule i gruset utanför bilen. Fick nästan stryk av frugan. Hon blir bättre och bättre. Gick ännu sämre i kortspelet senare.

Efter en stadig frukost på sängen tutade vi vidare och våldgästade en kompis i Höllviken. Där var vi som Katten bland Hermelinerna. Var bara en massa lyxbilar. Ferrari, Porsche och annat runtikring. Blev bra mottagna och vinet flödade även denna kväll.

Det bästa med att hälsa på folk med husbil är att man har gästrummet med sig. Ibland blir vännerna lite förnärmade när man hellre vill sova i sitt eget ”hem” istället för gästrummet. Men man sover ju bättre hemma i husbilen, där man har allt och sedan kan man ju göra sin egen frukost och behöver inte samlas direkt på morgonen.

Färjan skulle gå först efter tre på eftermiddagen och landa halv tio på kvällen i Rostock från Trelleborg. Bara en halvtimmes körning från Höllviken, så vi hann även med en lunch innan vi for.

Några färjetips för att åka från Sverige söderut:

Göteborg-Kil
Göteborg-Fredrikshamn
Varberg-Grenå
Helsingborg-Helsingör, Rödby-Puttgarden
Malmö-Travemünde
Trelleborg-Travemünde, Rostock
Plus några Polenfärjor

Vår egna tjänst – Husbil.se har sammanställt rutter och priser på färjor, jämför själv. https://www.husbil.se/nyheter/husbil-och-farja/

På båten var det inte många svenskar. Mest Rumäner faktiskt som hade kommit i busslaster. Svårt att få plats och käka. Den här gången ska vi försöka undvika Hamburg och köra lite längs den gamla Öst/Väst Tyska gränsen på östra sidan. Annars brukar vi fastna på Reeperbahn, på våra favoriter, Das Anker och Alt Hamburg.

Så nu var det första gången vi åkte med husbil förbi Hamburg och inte förstod riktigt hur vi skulle parkera:

Reeperbahn första gången med husbil.

Vi körde ner till Hamburg med en marschfart av 110-120 km/h och parkerade på den berömda Reeperbahn mitt bland allt som finns där (53.549919, 9.957075 GRATIS). Det gick bra. Ingen körde bort oss. Några överberusade personer ramlade mot bilen några gånger under natten och det var ett väldigt väsen emellanåt. Festandet slutade runt 0630 på morgonen. Nu hade vi varit ut med en vän där och hade själva en promille i kroppen. Säkrare ställplats är svår att hitta när det är så mycket folk omkring. Vi var runt på alla ställen som inte var för konstiga. Fotade bl.a. frugan vid minnesplaketten från Star Club där Beatles spelade. Enormt utbud av Musik pubar vilket uppskattades.

Numera vet vi ju att vi kan stå på Fichmarkt (53.545116, 9.953254), eller om det är lördag då parkeringen är stängd ställer man sig på StrandPauli (53.546124, 9.961377). Kostar dock en slant.

Reeperbahn har ju lite dåligt rykte bland gemene man och förtjänar det kanske. Men vilken härlig atmosfär när man går till de gamla barerna som sjömännen tidigare bevistade. Sitter gamla original där sedan lång tid, ölen är billig och stämningen hög.

Kan rekommendera Alt Hamburg, en dygnet runt öppen pub vid Hans Alberts Platz. Officiellt är det ingen pub utan en hotell reception med bar. Bartendern är oftast fullare än kunderna. Det ryms ca: 25 pers där, men brukar vara 50 en lördagskväll. Om man störs av rök är det inget bra ställe att vara på, då man skiter i rökförbudet och alla andra regler. Hit går de som jobbar på Reeperbahn. Inkastare, flickor av olika status, m.m.. Men vilken härligt hjärtlig atmosfär och alla skålar och sjunger. Där har vi stannat till med jämna mellanrum de sista 20 åren.

När min Granne och jag åkte ner på ärenden tidigare (mässor, ölresor) och kom dit. Då kände de igen oss direkt. ”Ahh de törstige” och ställde fram en Holsten och en Astra. Kul att ha en egen kvarterskrog så långt hemifrån. Men nu är vi ju som sagt på väg till Rostock.

Här slutar del 2 av 2 ur avsnitt två, av Husbilsresan. För dig som vill köpa boken – klicka här för att se priset hos Bokus.