Nyheter Husbil.se

Test – Hymer B-Dynamic Line 588

Husbil.se 2017-07-27


Hymer B-DL svarar upp mot många husbilsköpares önskemål - liten utanpå, rymlig inuti, precis som en damsko. Dessutom redo för alla årstider och med en lyxig känsla. Men kilopriset är saftigt!

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Vikt är en nyckelfråga för husbilstillverkarna. Köparna i Europa vill ha husbilar med totalvikt på 3,5 ton och god lastvikt. De önskar sig också välbyggda bilar med all tänkbar utrustning. En hopplös ekvation.

Ett sätt att närma sig kunderna är att göra husbilarna smalare. De blir då automatiskt lite lättare. De blir även enklare att hantera i trånga miljöer.

Hymer har sedan några år tillbaka stora framgångar med sin smalare Exsis-serie. Både som halvintegrerad (Exsis-t) och helintegrerad (Exsis-i). Faktiskt har Exsis petat ner klassiska B-Klass från positionen som Hymers bäst säljande modell.

Exsis har funnits några år och många ägare är sugna på att byta upp sig. Här kommer testbilen in i bilden. Hymer B-DL är en decimeter smalare version av vanliga B-Klass.

En exklusiv husbil med dubbelgolv, fullt vinterbonad, högklassiga snickerier. Det naturliga steget att ta från Exsis.

En av de mest lättkörda

Motorn är den uppgraderade 150 hästars rovan från Fiat. Kopplad till en växellåda med växlingsrobot. I praktiken en automatlåda. Motor och låda trivs bra ihop.

Lådan tämjer motorns karaktär en del, prioritet ligger på bränsleeffektiv framfart snarare än maximalt utnyttjande av motorns kraft för acceleration.

Med en smalare hytt hamnar man nära sidorutan, det vinner utsikten i närområdet på. Den djupt nerdragna framrutan ger en mycket god körkänsla. Man får en omedelbar känsla för bilens placering på vägen. De busshängda speglarna ger fin överblick och är stadiga även om underlaget brister.

Har du respekt för att köra helintegrerad husbil kan den här skapelsen få dig på andra tankar. Den är en av de mest lättkörda husbilarna på marknaden. Tack vare den goda överblicken under färd och de nätta yttermåtten.

DL i modellbeteckningen står för Dynamic Line, jag tycker det passar bilens karaktär.

När vägen under stundom är i sämre skick gnäller det en del från taksängen ovanför mitt huvud och från bodelsdörren letar det sig en del vägljud in. Bodelsdörren är en förvånansvärt simpel historia med blott ett lås. I den här prisklassen förväntar jag mig minst två lås.

Nu är det ingen ljudlig färd, man samtalar utan vidare med normal röst även i högre fart.

Vårt exemplar är försett med förstärkta fjädrar fram. De bär vikten av den stora framrutan och taksängen utan knot och ger bra fjädringskomfort.

Testexemplaret är välutrustat. Tillvalen betingar nästan en kvarts miljon. Jag saknar ingenting på vare sig komfort- eller säkerhetssidan under färden.

3,5 tons totalvikt? Njae!

Teoretiskt kan man köpa bilen med en totalvikt på 3,5 ton med en lastvikt på 339 kilo. Låter ju okej för två som är vana att packa lätt. Men det förutsätter en bil i naket skick, med minimal utrustning. Knappast aktuellt för köpare i den här prisklassen.

Testbilen står på ett maxichassi och är registrerad med en totalvikt på 4,5 ton. Det ger en lastvikt på 1 339 kilo. Det finns med andra ord viktutrymme att både extrautrusta och lasta bilen.

Det är även gott om fysiska utrymmen att lasta i. Tre garderober, dubbelgolv, överskåp och ett garage som tål hela 350 kilo.

Kyla inget hinder

Att Hymer har välisolerade väggar vet vi sedan länge. Deras PUAL-teknik med ett expanderande polyuretanskum istället för isolerskivor i väggarna ger skarvlös isolering utan köldbryggor. Som dessutom står emot fukt.

Dubbelgolvet är uppvärmt av värmesystemet och alla installationer är frostfritt placerade.

I garaget ligger ett skräddarsytt utvändigt isolertäcke för fram- och sidorutor. Sidorutorna är i testbilen av dubbelglas, kostar lite extra.

Värmesystemet är draget ända fram till vindrutan och det finns konvektorer under framstolarna.

Luftspalter bakom alla möbler ger varm luft möjlighet att cirkulera och mota kondens och kallras.

Kort sagt: Att vintercampa är inget äventyr.

Det enda jag skulle vilja varna för är att maxlasta garaget. Det kommer försämra fästet för de drivande framhjulen, särskilt i uppförslut.

Jag tycker

Det är ingen perfekt husbil, sådana skapelser finns inte. Men den är komplett och kompetent. De brister den har är lätt att ha överseende med när man betraktar helheten.

Det är helt enkelt en husbil som är enkel att leva med och trivas i.

Kanske är det Hymers smartaste husbil? Jag får den känslan.

Självklart är de treaxlade, fullbreda modellerna från Hymer bekvämare bostäder, kilopriset är dessutom lägre. Men de är inte lika allsidiga. Och någon kvalitetsfördel har de inte heller.

Att bilen är decimetern smalare tänker man inte på när man vistas ombord. Möblerna är smart formgivna och ger nog med golvyta. Men på vägen är smidigheten av stor positiv betydelse för framfarten.

Det är ingen vild gissning att 99 procent av köparna kommit upp i pensionsåldern. Men bilen är ett gott val även för en barnfamilj som letar lyxig och kompakt husbil att använda året om.

 
Vi gillar Vi önskar
Lättkörd

Vinteregenskaperna (testbilen har Hymers Arktis paket)

Byggkvaliteten – bodelskonstruktion och möblemang

Bra allmänljus och punktbelysning

Mycket välutrustad (extrautrustad för 220 000 kr)

Bra med stuvutrymmen

Stora tankvolymer för så pass kompakt bil

Att det fanns en hall

Mer lättjobbat gasolutrymme

Bodelsdörr med dubbla lås

Sex smalare lådor istället för tre jättebreda i köket

En rejälare vattenpump, simpel in-line pump är inte värdigt en miljonbil.

Tidigare testade Hymer
Nybilstester

Exsis-i 674, nr 9-2012

T674 SL Star Edition, nr 5-2010

Tramp 704 SL, nr 2-2016

B585 Starline, nr 6-2011

Car 302, nr 5-2011

S790, nr 3-2009

Omvärderingar av begagnade Hymer

655 Classic från 2004, nr 4-2012

B564 från 1989, nr 7-2011

 
Fakta

Modell Hymer B-DL 588

Ursprungsland Tyskland

Chassi Fiat + AL-KO

Motor 2,3MJ 150hk

Vridmoment 380 Nm

Växellåda Automat (robotväxlad manuell)

Totalvikt 3 500 kg / 4 500 kg

Max last 339 kg /1 339 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 699 x 222 x 296 centimeter

Bränsletank 90 liter

Vattentank 150 liter
Gråvattentank 130 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, klimatanläggning motor, GPS, backkamera, CD stereo, Alde vattenburen värme, värmeväxlare, kyl med separat frys, gasolspis, markis, dubbelgolv

Antal bältade platser 4

Grundpris: 1 080 000 kr

Pris som testad: 1 298 700 kr

Hemsida: www.hymer.com/se

Vi lånade bilen av Hymercenter i Örebro, www.hymercenter.se

Rivaler

Smalare helintegrerade husbilar har en god marknad i Tyskland. Men bara Carthago har en modell i samma pris- och kvalitetsklass som testbilen. Kanske kommer svåraste rivalen från de egna leden?

Carthago C-Compactline I 143

Den enda modellen med bättre körkänsla än testbilen. Planlösningen är likvärdig och måtten likaså. Gasolutrymmet bättre. Men värmen är luftburen vilket i den här prisklassen är oväntat. Svårfångad i Sverige då den inte lagerförs av handlarna.

Prislapp i nivå med testbilen.

Hymer ML-I 580

Samma mått och planlösning som testbilen. Men baserad på bakhjulsdrivna Mercedes Sprinter, en fördel vintertid då vikten ligger över de drivande hjulen.

Riktig automat som växlar mjukt. Drivlinan är dock törstigare än Fiats och chassiet mjukare. Luftfjädring på bakaxeln ger stabilitet.

Prislappen är förvånande nog inte högre än testbilens.


Kort, smal, hög. Dubbelgolvet kräver sina 20 centimeter och det ger bilen ett lite oproportionerligt yttre. Snygg? Åtminstone har den ett exklusivt yttre.

Sovrummet bjuder bekväma sängar med madrasser på tallriksfjädrar. Bäddmåtten lyder: höger säng 77 x 191 centimeter, vänster 77 x 199 centimeter.

Sängarna är höga. Jag, 182 centimeter över havet, kan sitta på sängkanten utan att slå huvudet i taket.

Vid behov kan man bädda ihop sängarna över hela längden.

Den främre sängen är ingen nödlösning. Rejäl madrass som även här vilar på tallriksfjädrar. Sängen mäter 140 x 182 centimeter. Man får ha i åtanke att bilen är smal, sängen kan knappast göras mycket längre.

Stege med bekväma steg tar oss i och ur sängen. Men man kan lika gärna kliva upp via soffan.

Konstig placering av läslamporna, är tanken att man ska ligga skavfötters?

Sittgruppen är i vinkel. Man sitter bekvämt i soffan med gott stöd för svanken och ett sittdjup på hela 50 centimeter stöder låren under långfärd.

Fyra får plats runt det stabila pelarbordet. Den vanligen förekommande lillsoffan innanför dörren är slopad, det gör det enkelt att ta sig till och från framstolarna.

Bilen är kompakt, men det är ändå enkelt att röra sig ombord. Atmosfären är ombonad och trivselfaktorn hög. Allt man tar i känns gediget.

Grön tumme upp. Hymer har lyckats mycket väl med att ge föraren god utsikt. Djupt nerdragen framruta, bra speglar, stora sidorutor. Sammantaget en mycket lättkörd helintegrerad husbil.

Köket är kompakt. En uppfällbar skiva ordnar extra arbetsyta. Det är gott om plats i lådorna, men varför så breda? Nu måste man ta ett steg åt sidan för att komma åt sina utensilier.

Trots att det är en kort husbil med långbäddar har Hymer valt en bred kyl med separat frys istället för den idag vanliga slim-tower-kylen. Kommer säkert glädja många.

Ingången är just en ingång. Hall saknas. Dörren är bred och med ett stort fönster. Bra! Men varför bara ett lås? I en så här exklusiv bil förväntar jag mig en dörr med dubbla lås.

Under fotändorna i sängarna finns garderober. Den vänstra öppnas med dörr. Den högra kan man även nå ovanifrån genom att lyfta en lucka, men då sabbas bäddningen.

En fullhöjdsgarderob finns också.

Insynsskydd och mörkläggning ordnas med en elektrisk jalusi för framrutan och rejäla pliséer för sidorutorna. En extra manuell jalusi kan dras upp om man bara vill hindra nyfikna blickar men ändå få in dagsljus.

Badrummet är inte stort, men välplanerat.

Garaget är stort och öppnar stort från båda sidor. Tål hela 350 kilo!

Gasolutrymmet har sin plats i garaget. En mindre lyckad placering som gör flaskbytet till en ryggbrytande aktivitet.

Dubbelgolv innebär gott om extra stuvutrymmen, invändiga och utvändiga.

Dubbla tätningar på luckorna, självklarhet i prisklassen.

Röd tumme ner. Problem: insteget vid förardörren är för högt. Man klättrar in och ramlar ut. Ett extra fotsteg önskas. Finns på andra Hymermodeller så man känner till problemet.

Överhänget ställer inte till några problem. Utnyttjas garagets höga lastvikt vintertid– 350 kilo – riskeras fästet för framhjulen.

Fler nyheter