Tester Husbil.se

Omvärderingen – Sunlight T69

Husbil.se 2019-02-27

Sunlight får och har fått beröm i alla nybilstester i tidningar runt om i Europa, inklusive Husbilen Test. Varför? Kvalitetskänslan är hög trots en pressad prislapp. Nu är frågan: Hur står sig Sunlight med åren? Dags att syna en fem år gammal bil.

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Sunlight är ett ungt fabrikat, fyllde tio förra året, 2009 begick man Sverigepremiär. Åtta bilar noterades i försäljningsstatistiken. Två år senare (när testbilen levererades) passerade man 60 fordon. Idag är man en topp-fem spelare med 220 bilar levererade 2015.
Sanningen är att bilarna faktiskt säljer bättre än så. Sunlight är tvillingbil till Carado som i runda slängar säljer ett 70-tal bilar om året i Sverige. Slår man ihop fabrikaten hamnar de på en tredjeplats i försäljningsstatistiken. Därmed är man med bred marginal det bäst säljande instegsfabrikatet på marknaden.
Varför ge en och samma bil två varumärken? Svaret är att Hymer och Dethleffs startade Sunlight och Carado för att ge de Italienska instegbilarna en match. Carado kom att säljas genom Hymers handlare och Sunlight genom Dethleffs återförsäljarnät.
Under flera år såldes bilen i Sverige även under namnet Solifer Action och i Tyskland hittar man bilarna under namn som Glücksmobil och Orange Camp. Namnförvirring? Kan man säga.

Har klarat åren bra
Under våra nybilstester av bilar från Capron fabriken – där både Sunlight och Carado byggs – ger vi alltid beröm till den tysta färden och att bilarna trots enkelt utförande är rejält byggda med god kvalitetskänsla. Men kvalitetskänsla är en sak. Faktisk kvalitet kan bara bedömas efter tid. Så det är med extra stort intresse vi denna soliga vårdag tar ut femåringen på vägarna runt Haninge.
Lådan är lite kärv, ettans växel får man lirka med för att i. De högre växlarna rinner i lättare. Vore jag köpare skulle jag be om en översyn av lådan. Den progressiva styrservo som dagens Fiat skämmer bort oss med fanns inte 2011. Denna är trögare att ratta runt i trång trafikmiljö än motsvarande bil idag. I övrigt är det mesta som på dagens bilar. Dubbla airbags, antisladdsystem, farthållare, CD stereo, elspeglar och manuell AC. Inget antisladdsystem, dock. Motorn på 130 kusar gör ett gott jobb. Accelerationen genom växlarna är hygglig och vi saknar inte kraft ens på motorvägen. Chassit är lightversionen och rullar på 15” hjul. Vi kör olastat, komforten är bra men med en lite ”studsig” bakaxel, bladfjädrarna behöver mer tyngd att jobba med för att lugna ner återfjädringen. Ljudnivån är låg, från inredningen hörs inte ett gnek eller skrammel trots att vi under stundom åker på grusväg. Motorn upplevs som mer närvarande än på dagens bilar, gången är ”råare”.

Att bilen klarat åren väl är helt klart. Visst, 3 000 mil är inte mycket på fem år. Men när det gäller husbilar är milen knappast en bra mätare på hur mycket bilen använts. Vissa söker nytt nattläger var dag. Andra stannar på samma plats länge. Av de nötta armstöden på framstolarna att döma har bilen använts flitigt.

Hur som helst, intrycket av ett stabilt bygge med god ljudkomfort består även som begagnad.

Rejäl lastvikt
Bilen står som sagt på ett lightchassi, normal totalvikt är 3 500 kilo. Mitt exemplar är dock uppvägt och har en totalvikt på 3 850 kilo. Då bilen i sig är relativt lätt blir lastvikten i registreringsbeviset hög, 819 kilo. Även om vi drar av hundrafemtio kilo för sedvanlig extrautrustning återstår en väl tilltagen lastvikt för två personer.
Hur är det med stuvutrymmet?
Störst är garaget längst bak. Det rymmer knappast vuxna cyklar men en hel del annat, till exempel gasolflaskorna. Inte den mest praktiska lösningen men risken att reduceringsventilen fryser är minimal. Invändigt förfogar man över två garderober och fem överskåp, förutom kökets utrymmen. För att vara en instegsbil med några år på nacken är värmesystemet väl planerat – ett luftburet system med en 6kw Truma Combi som värmekälla, placerad bak i bilen under sängens fotända. Normalt en placering vi dissar hårt eftersom en centralt placerad värmare ger jämnare värme. Men. Här håller jag käft, ty i sovrummet och i garaget löper en smal hålstucken slang längs väggarna. Den smala dimensionen gör att motståndet i slangen ökar, merparten av varmluften söker då den enklare vägen genom de breda slangarna dragna framåt i bilen. Det finns alltså goda förutsättningar för en jämn temperatur i bilen.
Någon vinterbil är det ändå inte – det saknas luftspalter bakom möblerna och isolertäcke för hytten. Spillvattentanken är visserligen isolerad och uppvärmd men tömningskranen icke. En och annan frostnatt är inget problem. Med små medel blir bilen duglig för ett sportlov vid skidbacken.

Jag tycker
Det är ingen större skillnad på en fem år gammal Sunlight och en sprillans ny vad gäller teknik och praktisk funktion. Fiat har uppgraderat sina motorer och utvecklat ett bättre antispinnsystem. Men byggnationen i övrigt är sig lik.

Planlösningen på dagens T69 är olik testbilens trots samma modellnamn – köket är flyttat till vänster sida, vinkelsoffa med pelarbord, nivåskillnad i golvet både vid sovrum och sittgrupp, delat badrum. Istället för bäddbar sittgrupp kan man nu få taksäng över sittgruppen (T69L).
Alla dessa ändringar är dock inte till det bättre, anser jag i alla fall. Jag tycker kökets placering på testbilen är bättre än dagens placering, bodelen upplevs öppnare och man får ett fönster på höger sida. Jag föredrar även golvet utan nivåskillnader. Taksäng är en bättre lösning än testbilens tveksamma lösning på att bädda sittgrupp. I övrigt känns det hugget som stucket.

Det mest anmärkningsvärda är andrahandsvärdet. Värdeminskningen är cirka 100 000 kronor. På fem år! Vi pratar alltså om en sällsynt billig husbil att äga! Och med tanke på att husbilar tappar mest de första tre åren har värdeminskningen för testbilen saktat in. Nästa köpare kan nästan bortse från värdeminskningen.

Rent ekonomiskt är Sunlight/Carado absolut ett av de bästa begagnatköpen, även sett till kompetensen ligger man bra till och byggkvaliteten är bevisligen hög. Det man saknar är design och en ombonad känsla. Där finns det andra fabrikat som lyckats bättre.

Håller änHopplöst ute
Skrammelfri färd

Golv utan nivåskillnader

God lastvikt

Modern drivlina

150 centimeter bred säng

Gott om klädkrokar, även i hallen

Välplanerat värmesystem

Låg värdeminskning

Halogenbelysning

Skåp istället för lådor i köket

Gasolutrymmet i garaget är en ryggbrytare


Fakta

Modell Sunlight T69

Årsmodell 2011

Ursprungsland Tyskland

Chassi Fiat Ducato

Motor 2,3MJ 130hk

Vridmoment 320 Nm

Växellåda 6 vxl manuell

Mätarställning 3 000 mil
Totalvikt 3 850 kg

Max last 819 kg

Bränsletank 90 liter

Vattentank ingen uppgift

Gråvattentank ingen uppgift

Toatank 17 liter

L x B 738 x 232 x 290 centimeter
Utrustning: ABS, dubbla airbags, farthållare, elhissar, elspeglar, eltrappa, CD stereo, AC motor, backkamera, Truma 6kW luftburen värme med elpatron, isolerad spillvattentank, kyl med separat frys, spis, markis, solcell, myggnätsdörr

Pris 449 000 kr
Säljare: Vi körde bilen hos Caravanhallen i Haninge, www.caravanhallen.se


På tio korta år har Sunlight nått femteplatsen i försäljningsstatistiken. Frukten av god kvalitet och rimlig prislapp. Även på begagnatmarknaden är fabrikatet ett av de mer eftertraktade.

Fristående dubbelsäng i sovrummet. För att ge mer svängrum är madrassen kort – endast 181 centimeter. Med en extra madrassremsa vid huvudändan växer den till 191 centimeter. Bredden är rejält tilltagen, 148 centimeter. Fristående dubbelsäng innebär att man slipper kallras från rutorna och de kalla hörnen isoleras bort av garderoberna.

Sittgruppen rymmer fyra, det finns fem sittplatser men den lilla innanför dörren är mer fotpall eller för att sitta och knyta skorna. Kanske att ett barn kan sitta där en längre tid?
Bordet är stabilt och stort nog för två personer. Mer behövs inte. Bilen är en tvåpersonersbil.
Soffan lider av klent sittdjup. Bekväm för långa sittningar? Nix.

Ljust och fräscht ombord. Väl tilltagen golvyta, befriat från nivåskillnader – lätt att röra sig ombord.

Köket är inte stort, men har allt – gott om skåpsutrymme för torrvaror och utensilier. Underskåpen andas billig lösning. Lådor är dyrare att bygga, men oändligt mer praktiska.

En hall värd namnet med både klädkrokar och skoskåp. Vi slipper den invändiga trappan till förmån för ett plant golv. Ett fönster i bodelsdörren hade satt pricken över i.

Badrummet har en stor duschkabin med något klen takhöjd, blott 185 centimeter. Inte särskilt gott om förvaring. Men i stort ett lyckat badrum. Plus för handdukshängare i dörren.

Sittgruppen konverteras till en säng åt barnbarnet, knappast till en vuxen gäst, bäddmåttet är 100 x 160 centimeter.

Under fönstren i sovrummet och i garaget löper en hålstucken värmeslang. Ovanligt i instegsbilar med några år på nacken. Slangen som löper i garaget är inte tänkt att värma garaget utan skickar upp varmluften i sovrummet vid sängens huvudända, en bra lösning.
I garaget har varm luft från värmaren fri lejd in i utrymmet.

Simpla draperier av tunt tyg ordnar insynsskydd. Ett draperi i förarhytten och ett mitt i bilen som skiljer av sovrummet.

Under sängen hittar vi värmaren och ett mindre stuvutrymme.

Genom att avstå invändig trappa får Sunlight ner ljudnivån under färd. Oss veterligen är Sunlight/Carado det enda instegsfabrikat utan invändig trappa. Kan låta som en petitess, men de invändiga trapporna släpper ohämmat in vägljud och på våt eller grusig väg kan man tro att bodelsdörren står på glänt.

Förarmiljön är lik dagens. Endast detaljer skiljer.

Garaget är lågt, öppnar stort på höger sida och lite mindre på vänster – lastskenor och en hylla för småsaker.

Gasolutrymmet har sin plats i garaget. Ett i sig hyggligt utrymme men oergonomiskt; ett litet helsike manövrera de tunga flaskorna in och ut. Tröskeln gör inte saken enklare.

Överhänget är ganska långt. Viktigt att inte lasta för tungt i garaget och ta det nätt när man svänger eller ska upp för branta backar och färjeramper.

Se alla Sunlight modeller här!

Fler tester