Nyheter Husbil.se

Test – Niesmann-Bischoff Smove 7.4 B

Husbil.se 2017-08-04


Första gången jag såg Niesmann+Bischofff Smove rusade inte pulsen, även om jag föll för designen. Jag dömde ut modellen som på tok för dyr och med alltför enkel interiör. Det var innan jag lärt känna den. 

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Niesmann+Bischoff kallar modellen en halvintegrerad Liner. Det är att ta i. Men i beskrivningen ligger ändå viss sanning.

Installationerna är kompromisslösa, materialvalen likaså, långfärdskomforten hög, tillvalslistan är lång som en femårings önskelista till Tomten och till sist är bilen tänkt att vara en bekväm bostad för två.

Precis som en Liner.

Smidig

Vägarna omkring Hyssna är böljande. Det går upp och ned och de ringlar. Jag har kört många husbilar i trakten, bra vägar att syna en husbils vägegenskaper på, om du frågar mig.

Med Smove tar jag det lite nättare i kurvorna än vanligt. Bilen är försedd med luftfjädring på bakaxeln som känns mjuk när det svänger och det passar bilen. Det här är en elegant dam som ska köras värdigt.

Färden är tyst, det är mest lite däcksljud från framvagnen som letar sig in. Från bodelen kommer inte ett ljud.

Stolarna från Isringhausen är bekväma, ett klart bekvämare val än Fiats original. Jag sitter förvisso aningen högt, men inte högre än i originalstolarna.

Motorn är den nya 180 hästar starka versionen av Fiats 2,3 liter stora motor. Premiär för mig, tidigare har jag bara kört den i skåpbil. Det är gott om kraft, även i branta uppförslut håller jag tempot utan knot. Lådan är manuell, men jag gissar att automat föredras i Smoves kundkrets.

Utan tvekan skulle 150-hästaren räcka väl, eftersom bilen väger blott dryga tre ton olastad och grundutrustad. Men i marknadens exklusivaste halvintegrerade husbil är det naturligt med den starkaste motorn.

På säkerhetssidan finns det man förväntar sig – ABS, antisladd, antispinn, dubbla airbags och Hill Descent Control som krypkör bilen nerför branta backar medan jag koncentrerar mig på att styra.

Det hade passat bilens image om man valt att inkludera säkerhetssystem vi normalt sett inte ser i husbilar – automatiskt helljus, varningssignal när jag byter fil utan att blinka, däcktryckskontroll. Fiat har dessa system, så det är bara för Niemann+Bischoff att beställa chassina med dessa tillval ikryssade.

På komfortsidan saknas inget – farthållare, elhissar, elspeglar, automatisk klimatanläggning, GPS, backkamera, stereo.

Byggd lätt, men…

Man kan bo tre ombord. Två vuxna och ett barn. Men bilen är tänkt att husera två personer. Och för dessa tu finns det tre garderober, gott om överskåp, stuv i dubbelgolvet, stuv under soffan och ett generöst tilltaget garage.

Med andra ord kan de få med sig det mesta.

I grundutförande väger testbilen in på dryga tre ton. En mycket låg siffra med tanke på att det är en rejält byggd husbil. Men att beställa bilen med 3,5 tons totalvikt är inte tillrådligt. Den ska naturligtvis ha maximal totalvikt – 4 500 kilo – så man utan risk kan utrusta och packa bilen full med livets goda. Det är ju ändå en husbil för välbärgade livsnjutare. Testbilen står mycket riktigt på ett 4,5 tons heavy chassi och åtnjuter då en lastvikt på 1 430 kilo oräknat extra utrustning.

Självklart vinterduglig

Smoves låga profil hindrar inte att den har ett dubbelgolv. Inte särskilt djupt, men det rymmer ändå tankar och teknik. Tankarna är placerade i isolerade och uppvärmda lådor som sticker ner under dubbelgolvet. Tömning sker via rejäla kulventiler placerade i det varma dubbelgolvet.

Bakom alla möbler löper luftspalter där varm luft kan cirkulera och jaga väck kallras och kondens.

Testbilen var försedd med luftburen värme. Inte förstahandsvalet för de flesta svenska spekulanter, men i Tyskland är den populär även i exklusivare husbilar eftersom den spar vikt. Att det går åt lite mer gasol kompenseras av såväl en fast gasoltank som två flaskor. Det går utan vidare att fricampa ett par veckor i en Smove även i köldgrader innan det krävs depåstopp på grund av gasolbrist.

Jag tycker

Att designavdelningen har sista ordet hos Niesmann+Bischoff råder det ingen tvekan om. Den har lagt grunden till de senaste årens framgång. Men för en praktiskt lagd individ som undertecknad kan det ibland bli för mycket av det goda. Jag hade gärna sett en decimeter högre taklinje för full ståhöjd i hela bilen, ett golv utan nivåskillnader, att kökets lådfronter var lika breda som själva lådan, en vettig hall och att man kan sitta raklång på sängkanten utan att slå i huvudet.

Men trots designavdelningens veto är Smove både bekväm och kompetent med en tydlig identitet. Det sistnämnda är nog så attraktivt i en tid då husbilar är till förvillelse lika – oavsett prislapp.

Ser man till konkurrensen i segmentet är det svårt att hitta en husbil som slår Smove på fingrarna. Särskilt om man vill fricampa under långa perioder, det är inte många halvintegrerade husbilar som har 200 liter vatten och 42 kilo gasol ombord.

Bilen blir knappast en volymsäljare. Marknaden för halvintegrerade miljonbilar är inte stor. Men de som tröttnat på att åka i stora Liners och istället vill ha en smidig bil har i Smove en modell med samma kvalitetstänk som i en Liner men i kompakt format.

 
Vi gillar Vi önskar
Byggkvaliteten

Installationerna

Den tysta färden

Sittgruppen

Badrumslösningen

Designen

Vi önskar

Stabilare bord när man använder förlängningsskivan

Smalare lådfronter i köket

En hall

Tidigare testade Niesmann+Bischoff

Nybilstester

Flair 8000i CFB, nr 3-2011

Arto 88F, nr 5-2014

Flair 880 BE, nr 3-2016

Omvärderingar av begagnade Niesmann+Bischoff

Flair 6.8S från 1997, nr 1-2009

Flair 8000i från 1995, nr 3-2014

 
Fakta

Modell Niesmann+Bischoff Smove 7.4 B

Ursprungsland Tyskland

Chassi Fiat + AL-KO

Motor 2,3MJ 180hk

Vridmoment 400 Nm

Växellåda Manuell

Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg / 4 500 kg

Max last 430 kg / 780 kg / 1 430 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 743 x 225 x 277 centimeter

Bränsletank 90 liter

Vattentank 200 liter (140 liter standard)
Gråvattentank 130 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, luftfjädring bakaxel med höj/sänk funktion, klimatanläggning motor, GPS, backkamera, CD stereo, Truma luftburen värme 6kw med elpatron, kyl med frys, gasolspis, markis, luftkonditionering bodel monterad i dubbelgolvet, solceller, SOG toalettavluftning, utvändig dusch, anslutning cityvatten, automatisk omkoppling av gasflaskorna, 20 kg fast gasoltank

Antal bältade platser 3

Grundpris: 949 000 kr

Pris som testad: 1 488 850 kr

Hemsida: www.forsbergsfritidscenter.se

Vi lånade bilen av Forsbergs Fritidscenter i Hyssna

Rivaler

Smove saknar i realiteten rivaler. Ingen annan halvintegrerad husbil i samma storleksklass når testbilens prisnivå. Men det finns några som kostar runt miljonen. I Sverige har vi två tillverkare i segmentet: Kabe och Polar. Bland övriga fabrikat är det Frankia, Hymer och Carthago som har en del modeller. Ingen annan tillverkare kan erbjuda samma sittgruppslösning i en halvintegrerad husbil.

Vi har valt de två som säljer bäst här hemma.

Hymer Tramp 704 SL

En nästan fyra decimeter längre koncernbroder till testbilen. Det ger utrymme för ett delat badrum. Vi testade i nr 2-2016 och fann en mycket kompetent husbil med hög trivsel och fiffiga detaljer. Mindre tankar ger tätare depåstopp.

För en välutrustad bil passeras miljonen.

Kabe Classic 740 LGB

En betydligt billigare bil än Smove. Prislappen når knappast upp till miljonen. Normalutrustad hamnar den strax norr om 900 000 kronor.

Likvärdiga mått. Saknar dubbelgolv men är en kompetent åretruntbil. Mindre tankar ger tätare depåstopp. Ett billigt alternativ med likvärdig kompetens, men når inte upp till Smoves kvalitet eller flärd.


Visst är den snygg. Inte tu tal om annat. Är blott Wingamm som har en lika snygg övergång mellan Fiats hytt och bodelen.

Niesmann+Bischoff använder glasfiber för att få till designen. Så även i kjolarna, vilket är lite förvånande. I premiumsegmentet är aluminiumkjolar norm. Men här alltså glasfiberarmerad plast. Inte tunn och känslig, det är rejält tilltaget laminat som klarar även sträng kyla utan att spricka.

Sovrummet med sina två höga långbäddar är ljust och ombonat på en och samma gång. Utmed väggarna finns tygfickor till småsaker, två öppna överskåp bildar nattduksbord.

Båda sängarna mäter 77 x 200 centimeter. Bra! Dessutom sitter de ihop över halva längden och ger en bredd på 100 centimeter för överkroppen.

Enda smolket i bägaren: takhöjden räcker inte till för att sitta raklång på sängkanten.

B:et i modellnamnet står för ”Bar” och beskriver sittgruppens utformning. Tre bältade kaptensstolar och en soffa bred nog för två barn eller en vuxen – en sittgruppslösning idealisk för två personer då man kan sitta mitt emot varandra vid bordet.

Eventuell passagerare sitter lika bekvämt som de i framstolarna. Med god utsikt dessutom.

Bordet kan förlängas med ett enkelt handgrepp. Tyvärr blir bordet svajigt i förlängt läge. Hävstångseffekten blir mer än den klarar av. I normalläge är det stabilt.

Det är ljust ombord. Dels på grund av det ljusa träslaget, dels för att man varit generös med fönster och takluckor. Allt känns gediget, från de gasdämpade luckorna i överskåpen till handtaget till badrummet. Materialvalen håller hög klass med andra ord. Särskilt textilen som används i tak och väggar känns påkostad. En väl utformad indirekt belysning är pricken över i:et.

Tyvärr är golvet inte plant, det är ett steg upp till sittgruppen där takhöjden är blott 192 centimeter. Ingen katastrof, ett offer för den låga taklinjen.

Bilen bjuder ett trolleritrick i badrummet. Normalt ogillar jag magiska badrum. Men här fungerar det väl. I normalfallet är utrymmet en stor duschkabin med handfat. När det tränger på öppnar man en lucka i väggen och håller in en knapp. Långsamt kommer toalettstolen fram. Mekanismen inger förtroende, det är rejäla doningar. 

Köket ser i förstone inte mycket ut för världen. En anonym kommod. Men lyfter vi på de två locken blottas ett kompetent kök med två gaslågor, en ho och gott om såväl arbetsyta som avställningsdito. Den vänstra halvan av locket, som vinklas mot väggen, hålls uppe med magneter infällda i laminatet – en detalj som gillas av undertecknad.

Jag tycker även om det elektroniska centrallåset som håller lådorna stängda under färd. Glömmer jag låsa ljuder ett larm.

En detalj som inte gillas är lådfronterna. För att få en homogen design är fronterna fullbreda. Men bakom dem är lådorna bara hälften så breda eftersom kökskommoden också ska rymma toalettstolen i infällt läge. Jag hade föredragit att kunna stå framför köket och dra ut en låda istället för att, som nu, behöva ta ett steg åt sidan.

Vi uppskattar att man begåvat bilen med en rejäl tryckvattenpump.

Ingen hall, blott en entré. En bred och inbjudande sådan. Men knappast praktisk. Tji klädhängare, tji skoförvaring. Tycker vi om fönstret i dörren? Absolut. Tji invändigt trappsteg uppskattas också.

Tre garderober. Två under sängarnas fotändar och en fullhöjdsgarderob vid passagen till sovrummet. 

Soffans sits lyfts utan att man behöver ta bort rygg- eller sittdyna. Föredömligt. Utrymmet som blottas rymmer en hel del.

Ett tunt plissédraperi skiljer sovrummet från badrummet.

Plisségardiner i förarhytten mörklägger och hindrar insyn.

En mycket välutrustad förarmiljö, bekvämare än vanligt tack vare de exklusiva stolarna.

Garaget är rymligt. Här bak finns gasolutrymme, batterier och elcentral. Installationerna är snygga och med väl tilltagna dimensioner på kablarna. En dusch finns här också.

Luckan öppnar uppåt, precis som på exklusiva Liners. På vänster sida en mindre lucka, tillval, men borde vara standard ty utan den är garaget inte särskilt praktiskt.

Normalt klagar jag när gasolutrymmet placeras i garaget, det är både oergonomiskt och opraktiskt eftersom man behöver ta ut saker ur garaget för att kunna öppna luckan. Men här faller mina klagomål platt eftersom bilen har en fast gasoltank på 20 kilo; det är långt mellan flaskbytena.

Den fasta gasoltanken har sin plats under bilen.

Tömningskranarna är placerade i dubbelgolvet. Rejäla kulventiler. Här finns även en utvändig gasolkoppling för exempelvis en grill.

Landsströmmen tas också in här och skyddas bakom den låsta luckan.

En utdragbar låda är praktiskt.

Fina proportioner. Hjulbasen är 4,5 meter och ger bilen ett hanterbart överhäng.

Fler nyheter