Tester Husbil.se

Test – Carthago C-Tourer I 148

Stefan Janeld 2018-06-01

2011 deklarerade Carthago att man skulle ge sig in i mellanklassen med nya modellserien C-Tourer. Men det var då det. Med åren har C-Tourer blivit allt kompetentare och idag är det en fullfjädrad premiumbil. 

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Första åren byggdes C-Tourer på Fiats camperchassi. Men relativt snart bytte man till AL-KO chassi. En klar komfortvinst.
När jag kör bilen på slingrande småvägar söder om Stockholm är det en fröjd att ratta genom kurvorna. Bilen ”rinner” fram på vägen. Framfarten känns mycket säker, reptilhjärnan varnar aldrig, inte ens i de snävaste kurvorna.
En bidragande orsak till den trygga körkänslan är den djupt nerdragna framrutan. Ett signum för Carthago och något många tillverkare tagit efter. Men ingen har nått den körkänsla som Carthago erbjuder. Faktiskt är deras helintegrerade bil lika lätt att placera på vägen som en halvintegrerad. Totalt sett föredrar jag Carthagos helintegrerade förarmiljö – bättre backspeglar och bättre placering av backkameran.
Det enda som finns att anmärka på är att den grova A-stolpen tillsammans med de stora busshängda speglarna ger en rejäl död vinkel när man ska in i rondell eller ut i korsning.

Motorn på 148 hk är kopplad till en sexväxlad automatlåda. Eller, mer korrekt, en robotväxlad manuell låda. Till denna säsong har motorn fått mer vrid, och det tycker jag mig märka, särskilt när det går uppför på motorvägen.
Drivlinan passar bilen mycket väl. Visst skulle den större motorn också passa bra. Men denna räcker gott, bättre lägga slantarna på annat. Om du frågar mig.

Det är en välutrustad förarmiljö. Både på komfortsidan och säkerhetssidan. ABS bromsar, antispinn, antisladd, hill descent control, hjälp vid start i backe, elspeglar, elhiss förardörr, klimatanläggning, farthållare, backkamera, välljudande stereo.

Väger lätt
Den första versionen av C-Tourer hade viss stuv i det tekniska dubbelgolvet. Testbilen idag har ett dubbelgolv som rymmer såväl teknik som packning. Dels två rymliga utrymmen som nås genom luckor i golvet och via en utvändig lucka nås resten av dubbelgolvet.
I sittgruppen är det stuv under sofforna. Till och med en låda dedikerad för skor. I sovrummet tre garderober. Överskåpen är rymliga och inredda med hyllor så man kan utnyttja volymen.
Garaget är stort. Tyvärr lite svårt att utnyttja då luckan på ena sidan är liten.
Basutrustad vägen bilen 2 960 kg. Mycket låg siffra för en helintegrerad husbil i premiumklassen. Faktiskt är bilen praktiskt användbar med totalvikt 3 500 kg så länge man inte maxutrustar.
Testbilen har en totalvikt på 4 250 kg och en lastvikt på hela 1 290 kg oräknat extrautrustning. Det är mer än nog. Dock ska man vara medveten om att ifall man behöver använda hela lastvikten måste man fördela lasten noggrant. Annars riskerar man att överlasta en axel.

Välplanerat värmesystem
Carthago är erkänt dugliga vinterbilar. C-Tourer är inget undantag. Allt frostkänsligt huseras i det uppvärmda dubbelgolvet, inklusive tömningskranar. Uppvärmningen sker med värmesystemet, så fricamping går bra.
Värmaren i detta fall är en 6kw Truma med elpatron. Centralt placerad under kylskåpet. En placering som gör det möjligt att sprida värmen jämnt i hela bilen.
En speciell detalj är att man dragit fram värmeslang till instrumentpanelen som underifrån värmer instrumentpanelens ovansida så den agerar radiator.
Bakom möblerna är det luftspalter. Utmed sängarna löper värmeslang så att varm luft kan stiga utmed väggarna mota kallras.

Till denna planlösning kan man få Alde vattenburen värme om så önskas. (Vissa planlösningar av C-Tourer kan man inte få med Alde.) Men eftersom C-Tourer har hög lastvikt som argument är det luftburen värme som standard. Det sparar ca 40 kg.
Å andra sidan kommer gasolen räcka lite längre med vattenburen värme och man kan även få en värmeväxlare som utnyttjar motorns värme under färd.
Som helhet bedömer jag bilen som fullt ut vinterduglig. Oavsett om du väljer luftburen eller vattenburen värme.

Jag tycker
C-Tourer av idag är vad Carthago Chic C-Line var för några år sedan. Med AL-KO chassi, dubbelgolv, exklusiva möbler, ett välplanerat värmesystem och rejäla installationer.
C-Tourer började sin bana i mellanklassen. Men nu har den vuxit upp och är en kompetent premiumhusbil.

Men det finns några saker som inte förbättrats sedan testet vi gjorde 2011. Toasitsen är fortfarande lite för hög, duschlösningen är racklig och bordet är i största laget.

I takt med förbättringarna har även prislappen nått premiumnivå. Ändå känns bilen prisvärd. Inte många bilar i denna prisklass har en lika stabil bodelskonstruktion. Ingen har lika god körkänsla.

Vi gillar Vi önskar
Kvalitetskänslan

Köregenskaperna

Drivlinan

Bekväm sittgrupp

Bra hall

Centralt placerad värmare

Värmesystemets utformning

Hög lastvikt

Golv utan nivåskillnader

Gasolutrymmet

Stabilare duschlösning

Lägre toalettstol

Mer lättmanövrerat bord med mindre skiva

Två stora garagedörrar

Ett trappsteg vid förardörren. 42 cm är för högt att ta i ett kliv


Fakta

Modell Carthago C-Tourer I 148

Ursprungsland Tyskland

Chassi Fiat + AL-KO

Motor 2,3MJ 148 hk

Vridmoment 380 Nm

Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell)

Totalvikt 3 500 / 3 850/ 4 250 kg

Max last 540 / 890 / 1 290 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 739 x 227 x 289 centimeter

Bränsletank 90 liter

Vattentank 120 literGråvattentank 90 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, klimatanläggning motor, Truma Combi 6kw värmare med elpatron, kyl, frys, ugn, gasolspis, backkamera

Antal bältade platser 4

Grundpris 1 001 000 kr

Pris som testad: 1 128 300 kr

Hemsida: www.carthago.com

Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge, www.caravanhallen.se

Rivaler
Det är gott om husbilar med prislapp strax över miljonen. Att välja endast två rivaler var svårt. Frankia, Pilote, Laika, Dethleffs, Knaus, Adria, Bürstner, Mobilvetta, Eura Mobil och Kabe har allihop modeller som ger testbilen en match.

Rapido i66 Distinction
Planlösningen är i princip identisk med testbilens förutom att badrummet är delat. Kvalitetskänslan är hög och bodelen mycket stabilt byggd. I Sverige är Alde värme vanligast men man kan få luftburen också.
Prislappen i nivå med testbilen

Hymer B-Klass Premium Line 678
Delat badrum är en skillnad. En annan är att här kan du få låga långbäddar om så önskas. Men vanligast är höga eftersom stort garage uppskattas. Byggkvaliteten är hög och installationerna rejäla.
Prislappen är aningen högre än testbilens


En ganska diskret design. Inte lika uppseendeväckande front som Carthago förärat sina dyrare modeller i Chic serien.

Sängarna är väl tilltagna. Båda är 82 cm breda, höger säng 190 cm lång och vänster 196 cm. Kan bäddas ihop över tre fjärdedelar av längden. Huvudändarna är ställbara.
Mina 182 cm sitter raklånga på sängkanten utan att slå i taket.
Det är gott om överskåp. I hörnen två hyllor som kan agera nattduksbord.

Den främre sängen kommer ner djupt. Stege behövs inte. Mäter 155 x 194 cm.

Sittgruppen är bekväm som umgängesplats och fungerar även bra som baksäte. Dynorna är formade för såväl svankstöd som lårstöd.
Bordet är stort, för stort enligt mig. Det är trångt att ta sig förbi. Man kan visserligen snurra det ur vägen. Men bara om ingen sitter i soffan. Med foten trycker man ner en spärr så bordet kan skjutas fram och bak och i sidled, men det är trögt.
Teven har sin plats bakom lillsoffan.

Inredningen är stabil. Allt man tar i känns gediget. Atmosfären är lyxig. Golvet är utan nivåskillnader.

Hålstucken värmeslang utmed sängarna jagar väck kallras från fönstren. Men det är lätt hänt att täcket blockerar luftflödet. Jag föreslår därför en sarg som sticker upp en cirka decimetern ovanför madrassen.

Köket är inte stort men välplanerat. Diskhons täcklock kan agera extra avställningsyta eller skärbräda. Lådorna är mjukstängande. Mitt emot köket ett så kallat Tec-Tower med kyl, frys och ugn.

Badrummet är inte i klass med resten av bilen. Toaletten är för hög för att vara bekväm och duschväggarna är rackliga. Det fungerar men känns inte premium.
Med toalettdörrens hjälp förvandlas passagen till sovrummet till ett ”dressingroom”.

En riktig hall, komplett med klädhängare och skoförvaring. Dessutom ett stort fönster i dörren.

Tre garderober. Två under sängarna varav den ena kan nås ovanifrån genom att lyfta sängens fotända. Bredvid köket en garderob i fullhöjd.

Insynsskydd till sovrummet.

I dubbelgolvet och under sofforna är det rymliga stuvutrymmen. I det största utrymmet i golvet hittar vi tömningen till spillvattentanken och frostvakten till värmaren.
Man kan öppna till utrymmena under sofforna utan att ta bort dynorna.

Den djupt nerdragna framrutan ger en omedelbar känsla för bilens placering på vägen. Här är Carthago marknadsledande.

Gasolutrymmet är riktigt bra. Ingen tröskel, luckan stör inte flaskorna bredvid varandra

Garaget är rymligt. Tyvärr är det bara en stor lucka. Dubbla tätningslister är bra.

Insynsskydd med pappersjalusi för framrutan och plissegardiner för sidorutorna.

Inte särskilt långt överhäng. Men lasta med omsorg i garaget, annars riskeras de mycket goda vägegenskaperna.

Planskiss

Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ

Fler tester

Mest lästa

Tack för din prenumeration!

Du har nu valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev.