Tester Husbil.se

Test – Hymer B 708 SL

Husbil.se 2018-10-18

Det fanns en tid då man sade ”vad Hymer gör idag gör andra imorgon”. Det fanns nämligen en tid då Hymer var kända inte bara för sin byggkvalitet utan även för sina innovationer. Men det var då det. Idag är de ett konservativt fabrikat där förfining snarare än förnyelse är ledord. Inget fel i detta, hög kvalitet och beprövade lösningar räcker långt även om det är lite trist.
Men så släpper de B-SL!
En husbil du känner är annorlunda så fort du börjar åka. 

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Färden är värdig och komfortabel, på ett tungt sätt. Jag använder ordet tung i positiv

bemärkelse. Tyngd är nämligen detsamma som komfort när man pratar motorfordon. Och få husbilar är lika komfortabla att färdas i som Hymer B-SL.

Stolarna från Aguti är mycket bekväma, dessutom lägre än Fiats originalstolar, det ger en ergonomi som passar mina 182 cm bättre.

Överblicken från förarplatsen är god. Man får snabbt en känsla för bilens dimensioner. Vilka är betydande, bilen är två decimeter från åtta meter på längden. Ovanligt långt för en tvåaxlad husbil och normalt skapar det vissa bekymmer förknippade med ett långt överhäng. Hjulbasen på 4400 mm håller överhänget i schack, det finns där men oroar inte i vardagen. Men om du ska upp för en brant färjeramp eller svänga ut från att ha stått längs en husväg ska du ta det varligt.

Nyutvecklat chassi

Hymer har tillsammans med AL-KO tagit fram ett helt nytt chassi för denna modell. Tro nu inte att det är ett AL-KO chassi som snart kommer finnas hos var och varannan tillverkare. Mycket av idéerna bakom chassit kommer från Hymers ingenjörer. Så mycket faktiskt att man i sitt säljmaterial inte ens nämner AL-KO. Och ingen annan tillverkare kommer kunna använda detta chassi, rättigheterna till det vilar hos Hymer.

Man har döpt chassit till SLC – Super Lightweight Chassis. Som namnet antyder har man strävat efter ett så lätt chassi som möjligt. En nästan åtta meter lång premiumhusbil med rymligt dubbelgolv som väger 3 390 kg i körklart skick är bra jobbat. Men för mig är det komforten som imponerar mest. Jag ser inte ens någon anledning att köpa luftfjädring.

En anledning till det fina väguppträdandet kan vara den låga tyngdpunkten. Uppskattningsvis har man lyckats sänka det undre golvet med två decimeter.

Att stötdämparen står rakt upp istället för som annars ligger i vinkel har säkert betydelse det med.

Kort sagt är det ett väldigt lyckat chassi. Hög komfort och stabilitet är en vägvinnande kombination.

Ett irriterande ljud kommer från eljalusin som används både som solvisir och mörkläggning. Jag sänker jalusin en decimeter och ljudet försvinner. När jag berättar detta för säljaren visar det sig att han känner till både ljudet och hur man blir av med det.

I rondeller störs man av de breda A-stolparna i kombination med de stora busshängda backspeglarna. Speglarna är större än de flesta och ger mycket god överblick. Testbilen saknade backkamera men jag hade inga problem att med speglarnas hjälp backa bilen. Dessutom är de stabila även i högre fart på sämre väg.

Lastar drygt ett ton

Dubbelgolvet är 36 cm högt och löper under hela bilen fram till garaget. Här ryms såväl teknik och tankar som en hel del packning.

Med all teknik ur vägen blir det gott om stuvutrymmen inne i bodelen. För två personer är det mer än nog. För fyra kan garderobsutrymmet vara snålt tilltaget. Det finns två, en på vardera sida om drottningsängen.

Garaget är stort och tål att lastas med 450 kg. En mycket hög siffra och inget att sträva efter om man vill behålla bilens goda väguppträdande. Men det visar att bygget är stabilt.

Lastvikten specificeras till 1 110 kg i faktabladet. Det räcker och blir över. Även om bilen utrustas rikligt kommer lastvikten vara tillräcklig. Testbilens lastvikt med alla tillval är enligt uppgift ca 700 kg.

Byggd för åretruntbruk

Lättviktsmaterial är ofta olika typer av skumplast i olika sandwichkonstruktioner. Det nya chassits dubbelgolv är i stort två sandwichskivor som separeras med distanser tillverkade i en särskild skumplast hämtat från personbilsvärlden. Den är stark, enkel att forma och mycket lätt. Dessutom helt okänslig för fukt. En bonus med dessa lättviktslösningar är att de även har goda isoleringsegenskaper. Mot såväl kyla som värme och oväsen.

Det vattenburna värmesystemet från svenska Alde är välplanerat och indelat i två zoner, sovrum och främre halva av bodelen. Det finns konvektorer innanför vindrutan som ser till att skapa en uppvärmd barriär mellan mörkläggningsjalusin och vindruta vintertid.

Luftspalter bakom alla möbler låter varm luft jaga väck kallras och fukt. I överskåpen har man till och med bemödat sig att placera en skiva i bakkant som ser till att kläder och annat man pular in inte kan stoppa luftflödet. Allt frostkänsligt har sin plats i det uppvärmda dubbelgolvet.

Jag tycker

B-SL är en av de intressantaste nyheterna på dagens husbilsmarknad. Förutom det nya chassits företräden har man gjort bilen lätt att leva med genom att alla servicepunkter är enkla att nå, exempelvis gasolutrymmet med sin släde och den elektriska tömningen av spillvattentanken. Dessutom är det lätt att trivas ombord, jag tycker om stora fönster.

Det är dock inte en kompromisslös husbil. Det är den för liten för. Sovrummet är aningen trångt, likaså är det trångt att använda sittgruppen som baksäte eftersom bordet är stort. Jag kan inte sitta bakom mig själv.

Och jag kan inte låta bli att undra hur bilen skulle upplevas på vägen med en ännu längre hjulbas. Det finns 7,8 meter långa husbilar med 4700 mm hjulbas.

Det finns bilar med likartad kompetens och komfort som kostar betydligt mindre. Men så är det med allt, det kostar oproportionerligt mycket att få det som är snäppet bättre.

Ska bli spännande att följa Hymer de närmaste åren. Rimligtvis kommer tekniken spridas till fler modeller.

Vi gillarVi önskar
Att köra – hög komfort, stabil på vägen, tyst

Modernt bygge – lätta och starka material som står emot fukt

Golv utan nivåskillnader

Ljuset ombord – stora fönster betyder mycket för trivseln

Att det finns en riktig hall

Gasolutrymmet

Rymligt dubbelgolv

God lastvikt

En lättare ställd mekanism till taksängen – tung att få ner, sprätter upp med vådlig kraft

USB uttag vid sittgruppen och i hallen

Mindre bord (originalbordet är fyrkantigt, kanske ett bättre val)

Fakta

Modell Hymer B-SL 708

Ursprungsland Tyskland

Chassi Fiat + Hymer/AL-KO SLC

Motor 2,3MJ2 180 hk

Vridmoment 400 Nm

Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell)

Totalvikt 4 500 kg

Max last 1 110 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 779 x 235 x 296 centimeter

Bränsletank 120 liter

Vattentank 180 literGråvattentank 150 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthållare, elhiss förardörr, elspeglar, klimatanläggning motor, 160L kyl med frys, gasolspis 2 lågor samt en platta med induktion, ugn, Alde vattenburen värme med två temperaturzoner, 32” TV, säkerhetslås på bodelsdörr och förardörr,

Antal bältade platser 4

Pris från ca: 1 529 000:-

Pris som testad ca: 1 641 500:-

Hemsida: www.hymer.com/se

Rivaler
Med en prislapp över 1,5 miljoner blir rivalerna stentuffa. De två vi valt är båda lika kompetenta som testbilen men skiljer vad gäller design och utförande.

Rivaler

Carthago Chic E-Line i51 QB

13 cm längre än testbilen. En djupare nerdragen framruta ger ännu bättre körkänsla. Är ett par hundra kilo tyngre men kan i gengäld registreras med 4 800 kg totalvikt. Priset i nivå med testbilens.

Niesmann+Bischoff Arto 78F

Troligen är koncernbrodern testbilens tuffaste konkurrent. Niesmann+Bischoff är Hymergruppens prestigefabrikat. Komfort och kompetens är i nivå med testbilen. Designmässigt är detta en av marknadens snyggaste husbilar. Att prislappen är ca 200 000 kronor lägre än testbilens förvånar.


Det är inte mycket på utsidan som skvallrar om att detta är en innovativ husbil. Kromad grill räcker liksom inte för att man ska haja till och bli nyfiken. Känns mer facelift än ny modell.

En så pass innovativ husbil förtjänar en design som tydligare bryter med övriga modeller från Hymer. Man hade säkert kunna få till det med en mer personlig dekalering.

Sängen kan med en elmotor steglöst skjutas upp mot väggen för bekväm läsposition och för att ge mer svängrum i det annars trånga sovrummet. På bilderna är den helt nere och maximalt uppskjuten.

Vi uppskattar verkligen de stora fönstren. Lådor i sockeln är mer praktiskt än skåp.

Bäddmåttet är bekväma 153 x 201 cm.

Främre sängen är ingen nödbädd. Mäter 145 x 190 cm och är riktigt bekväm. Man kommer upp och ner via lillsoffan, stege behövs inte.

Jag har svårt att förstå lampornas placering. Är tanken att man ska ligga skavfötters och läsa?

På testbilen var mekanismen väldigt hårt ställd – tung att få ner och sprätter upp med överraskande fart och kraft. Förhoppningsvis en justeringsfråga.

Sittgruppen är en utmärkt umgängesplats. Rymmer fem personer, men soffan är bekvämast om man sitter ensam i den. Som baksäte är den inte lika lyckad. Soffan är bekväm, inte tu tal om detta. Bra svankstöd och rejält sittdjup. Men bordet är för stort, det blir trångt.

Det runda bordet är tillval, ett lite avlångt fyrkantigt är standard, kanske att det är ett bättre val?

Det runda bordet kan vid behov breddas med ett enkelt handgrepp. Tyvärr tar den smarta mekanismen en hel del plats under bordet, inkräktar på benutrymmet.

Köket är välutrustat och trots kompakta mått funktionellt. Djupa lådor, som tål hela 15 kg styck, rymmer utensilier och torrvaror. Locket till diskhon dubblerar som skärbräda. När man diskar har locket sin plats till höger om hon.

Testbilen var utrustad med ett kök med två gaslågor och en induktionsplatta, inte så dumt.

Självklart finns en hiss för kaffemaskinen.

Badrummet är delat. Toalettdörren används som avdelare mot köket. Ett plissédraperi skiljer av mot sovrummet. Allt fungerar som tänkt även om glipan mellan dörr och karm är rejäl när man använder toadörren som avdelare.

Duschkabinen har 188 cm i takhöjd.

Bodelen är ljus och inbjudande. Känns exklusiv utan att vara extravagant. Tevens placering är föredömlig om man är två personer. Annars blir den helt fel.

Hallen fungerar ypperligt. Klädhängare, skoskåp, bred entrédörr med stort fönster.

Bra byrå under sängen

Gasolutrymme med släde i bekväm höjd.

En bekväm cockpit med god överblick. Tre torkarblad är bättre än två. Stolarna är mycket bekväma. Här kan ni sluka mil efter mil utan att bli trötta.

En elektrisk jalusi som kommer uppifrån kan användas som både solvisir och mörkläggning. En plisségardin kan dras upp för hand för att skydda från nyfikna blickar men ändå släppa in ljus.

Garaget är stort och tål hela 450 kg last. En finess är att garagets dörrar är kopplade till bilens centrallås.

Det nya dubbelgolvet är limmat, distanserna är i en skumplast hämtad från personbilsvärlden. Stark, lätt och fukttålig. Övre och undre golv är i glasfiberlaminat med kärna av markisolering. De är en del av chassiet, man bygger alltså inte dubbelgolvetgolvet ovanpå chassiet, utan i detsamma. Detta gör att man får ner golvet ca två decimeter och därmed får bilen en lägre tyngdpunkt. Det gör skillnad att få ner batterier och tankar så mycket.

Dubbelgolvskonstruktionen rymmer inte bara tekniken. Det finns gott om stuvutrymme också. Ett av dem löper genom bilen.

Bakstammen är gjuten i glasfiber, en mycket stark konstruktion som stabiliserar hela bilen. Dessutom snygg.

Planskiss

Gillade du att läsa detta testet? Klicka här för att köpa begagnade eller nya tidningar från Husbilen Test, från 19 kr (digital tidning).

Fler tester