Nyheter Husbil.se

Importera husbil från utlandet

Emelie Johansson 2014-05-16

Hitta rätt annons/husbilsförsäljare

Börja med att se över annonsen. Verkar säljaren seriös? På vissa annonssidor kan köpare välja att lämna ett omdöme om försäljaren efter slutförd affär. Kolla upp detta noga på en gång så att du inte stöter på några bluffmakare.

Vad framgår i annonsen? Ibland kan vissa annonser vara lite tunna och sakna viss information. Saknar du viss information om fordonet i annonsen så se till att maila eller ringa försäljaren och ställ dina frågor direkt.

En bra annons ska alltid ha med minst en bild på fordonet. Andra viktiga saker som bör framgå är hur många mil fordonet har kört, du vill inte köpa en begagnad husbil vars milsdagar är räknade.

Totalvikten är också bra att känna till, dels för kommande skattevikt men också för fraktkostnader. Ska husbilen fraktas långt kan fraktkostnaden komma att baseras på vikten, (det finns lite olika regler för detta beroende på om husbilen importeras från ett Eu-land eller inte).

Kolla om annonsen förekommer med att reducera framtida utgifter, medföljer det några vinterdäck i köpet? TV-antenn? Bilstereo? När byttes lampor sist?

Säkerheten är A & O för dig som ska bo i husbil. Se till att ett gas- och brandlarm finns på plats och att detta framgår tydligt i annonsen. Finns det inte något larm i bilen innebär detta en farlig risk för dig och din familj, sätt alltid säkerheten i första hand.

Kolla om säljaren lämnat någon beskrivning i annonsen kring hur hen har använt bilen. Har husbilen varit parkerad i miljöer som innebär en risk för husbilens skick? Har husbilen stått stilla länge? 

Se upp för slitage och fuktskador

Husbilar och husvagnar blir ofta utsatta för fukt om de står stilla och inte får någon form av avfuktning eller uppvärmning. Ett bra sätt att kolla detta är att hålla utkik efter fuktfläckar. Det finns färdiga protokoll man kan använda sig av vid fukttest som visar värden på olika punkter i bilen. Finns det fuktfläckar så behöver detta inte nödvändigtvis innebära att en läcka uppstått. Dock kan det vara bra att dubbelkolla detta för att förhindra kommande överraskningar. Passa även på att fråga försäljaren hur mycket vikt som tidigare lastas i bilen. Ju tyngre last desto mer slit på bilen.

Skatt & skattevikt

Du kommer att behöva betala skatt på din husbil.  Husbilar som togs i trafik första gången från och med den 1 januari 2011 beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut. Den skatteberäkningen består av två delar varav den ena delen är ett grundbelopp och den andra en koldioxidkomponent. OBS, för dieselfordon tillkommer även bränslefaktor och miljötillägg.

För husbilar är skattevikten fordonets totalvikt, alltså vikten för själva husbilen men också vikten för husbilen då den är maxlastad.

När du hittat en annons som är av intresse och en seriös säljare kan ett bra första steg vara att maila annonsören. Skriv ner dina frågor i ett mail och red ut alla frågetecken innan du planerar att genomföra köpet.

När du är på plats och tittar på husbilen är det viktigt att du tar en grundläggande titt och kollar så att husbilen är i samma skick som annonsören uppgett. De allra flesta husbilarna brukar ha en så kallad servicebok, där står information som gäller husbilens tidigare reparationer.

Om du upptäcker att husbilen genomgått flera lagningar under de senaste åren är det viktigt att du frågar säljaren om reparationen är fullständigt åtgärd. Ta också en titt på plats, har till exempel ventilationen fått åtgärdas kan det vara viktigt att se så att värmesystemet fungerar och inte för något oväsen.

Provkör husbilen! Självklart så ska en seriös försäljare låta dig provköra fordonet innan affären genomförs.

Transport av husbil

Hur ska husbilen transporteras från utlandet? Tänk på att om du ska åka färja till Sverige med husbilen så är gränsen för husbil på färjorna 10 meter. Husbilar som är kortare än 6 meter räknas endast som bilar om de är lägre än 2 meter. Reglerna kan variera så kolla upp detta noggrant innan om du väljer att ta hem din husbil via färja.

Avtal & garanti

Tänk på att alltid ha ett skriftligt avtal på genomfört köp. En seriös försäljare brukar ha detta förberett och gå igenom det skriftliga kontraktet med köparen steg för steg. Köper du husbilen utomlands är det extra viktigt att se över avtalet då det inte är en självklarhet att bestämmelserna kring avtalets upplägg har samma riktlinjer som i Sverige. Om bilen är Europatypgodkänd kan du kräva ett intyg av försäljare. Viktigt är också att se över garantierna av köpet, det är stor skillnad på säljgarantier och tillverkargarantier. Köper du en ny husbil utomlands av en seriös husbilstillverkare brukar nybilsgarantin gälla även i Sverige. Hur lång garantin är brukar skilja sig lite mellan olika tillverkare men se till att du har en giltig garanti under besiktningen så slipper du bekosta eventuella reparationer själv.

Anmälan & Dokument

Det är mycket vanligt att husbilar importeras från länder i Europa. Om ditt fordon är nytt och importerat från ett land i Europa ska du börja med att göra en anmälan till Skatteverket om att du köpt ditt fordon. Då behöver du skicka med en kopia på kvittot från ditt köp. Ett fordon räknas som ”nytt” om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader.

Mervärdeskatt tillkommer vid vissa köp av fordon och betalas på inköpspriset. Det som avgör mervärdeskatten är hur länge ditt fordon varit i trafik och hur många mil ditt fordon har färdats inom en viss tidsperiod.  Detta kan du läsa mer om här.

Köper du ett fordon från ett land i Europa ska du betala momsen i Sverige. Köper du däremot ett begagnat fordon från ett land i Europa ska du inte betala moms i Sverige. Om säljaren är skattskyldig betalar du istället moms i det land där du köper bilen.

När du importerar ett fordon från ett land i Europa ska du skicka in en ansökan till transportstyrelsen. Ansökan som skall skickas in går under namnet ”ursprungskontroll” och består av sex steg där du som ansöker ombeds att fylla i uppgifter om dig och ditt fordon. Det är den personen som ska vara registrerad ägare på fordonet i Sverige som fyller i dokumentet. Ansökan går att ladda ner på transportstyrelsens hemsida.  Se länk.

Du behöver även skicka in en kopia på ditt köpeavtal till Transportstyrelsen. Bifoga även registreringsbeviset i original (om flera delar är utfärdade, ska samtliga delar skickas in.) Tänk också på att skicka med trafikförsäkringsbeviset om du skulle ansöka om en tillfällig registrering. Vid tillfälliga registreringar behöver man också teckna en trafikförsäkring.

Besiktning & registrering

Nästa steg är att beställa en tid för registreringsbesiktning och identitetskontroll. Detta sker först när ursprungskontrollen blivit godkänd.

Foto: Transportstyrelsen

Innan du genomför registreringsbesiktningen och identitetskontrollen ska du kontakta ett besiktningsorgan för att ta reda på vad som gäller för just ditt fordon. Det kan vara så att besiktningsorganet kommer behöva få in ytterligare handlingar från dig som inte kommit med i ursprungskontrollen. Detta kan röra sig om uppgifter som fordonets tekniska data, vågsedel, protokoll etc. Det är också besiktningsorganet som avgör om du behöver kontrollbesikta ditt fordon efter att de blivit godkänt i registreringsbesiktningen.

När föregående steg blivit godkänt kommer fordonet att tilldelas ett registreringsnummer. När registreringsnumret är klart får du sedan hem ett registreringsbevis av Transporstyrelsen. Registreringsnummer är slumpartade så du kan inte ansöka om ett specifikt nummer.


När du fått ditt registreringsbevis och dina registreringsskyltar av Transportstyrelsen kan du begära att ditt fordon ”ställs på”. Detta innebär att du har rätt att köra ditt fordon på vägarna. För att få tillåtelse att ställa på ditt fordon krävs det att du har en giltig trafikförsäkring. Om du inte använder ditt fordon är det bäst att ”ställa av” det. Då slipper du betala fordonsskatt och trafikförsäkring.

För mer information kan du kolla Transportstyrelsens hemsida http://www.transportstyrelsen.se/

Fler nyheter